Carlsberg Sverige står inför sin största öllansering någonsin

Carlsberg Sverige har utvecklat den nya generationens öl. Under varumärkena Carlsberg och Falcon introduceras nu LITE – ett öl med 30 procent färre kalorier och bryggt på naturliga råvaror. Carlsberg Sverige ser stor potential och kommer att satsa stort både i media, butik och på restauranger för att driva kategorin LITE och på sikt ta en marknadsandel på 20 procent. Detta innebär att Carlsberg Sverige tar light-öl från att vara en nischprodukt till att skapa en ny, bred och folklig ölkategori.

LITE är ett alternativ för alla som vill minska sitt kaloriintag, men samtidigt kunna njuta av en smakrik och god öl. Carlsberg LITE och Falcon LITE är utvecklat specifikt för svenska marknaden. Båda nyheterna innehåller 30 procent färre kalorier än vanlig öl samtidigt som de har kvar den karaktär som utmärker respektive varumärkes lageröl. Även när det gäller designen ligger Carlsberg LITE och Falcon LITE nära originalvarianterna i uttryck och tonalitet.

– Näringsinnehåll i mat och dryck intresserar svenska konsumenter allt mer och vi ser en enorm potential i den här lanseringen. Vi kommer att satsa stort i både media och butik för att driva kategorin LITE och på sikt öka den till 20 procent, säger Anders Tegenkvist, marknadsdirektör på Carlsberg Sverige.

Hälsotrenden internationellt
Internationellt sett är intresset för lågkaloriöl stort. I USA är lightöl marknadsledande och Bud Light är världens mest sålda öl. I fjol lanserades LITE i Norge under varumärkena Ringnes och Tuborg, där kategorin snabbt vann stora framgångar. Redan idag har kategorin en marknadsandel på nästan 10 procent i Oslo och man ser en fortsatt stark potential.

Carlsberg LITE och Falcon LITE finns som starköl 4,5 % och folköl 3,5 %
Carlsberg LITE och Falcon LITE finns till försäljning i dagligvaruhandeln (från vecka 15) och på restauranger (från vecka 19). Cirkapris i butik: Carlsberg LITE (6x50cl); 55,50 kr, Falcon LITE (6x50cl); 52,40 kr

På Systembolaget finns ölen tillgängliga från och med maj månad i beställningssortimentet: Carlsberg LITE (86520-03); 12,90 kr, Falcon LITE (86520-03); 11,50 kr