Carlsberg Sverige varslar 75 tjänster i Falkenberg och Ramlösa

Idag lägger Carlsberg Sverige ett varsel omfattande 67 tjänster i Falkenberg och 8 tjänster i Ramlösa. Förändringarna är i linje med tidigare kommunikation och fackliga förhandlingar har nu inletts.

– Vi har idag inlett förhandlingar med de fackliga parterna där vi mer i detalj kommer att presentera omfattningen av övertaligheten inom Supply Chain i Falkenberg och Ramlösa, säger Glenn Nordfeldt, produktionsdirektör Carlsberg Sverige.

Carlsberg Sverige eftersträvar en process där alla berörda medarbetare ska få besked om sin framtid så snart som möjligt.

De senaste åtta åren har Carlsbergkoncernen investerat över 1 miljard kronor i anläggningarna i Falkenberg och Ramlösa. I januari 2012 informerade Carlsberg Sverige om investeringar på drygt 200 miljoner kronor i ett nytt automatiserat centrallager samt automatiserad plockning av kundpall i Falkenberg. Denna automatisering, tillsammans med anpassningar av verksamheten leder tyvärr till viss övertalighet, men är nödvändig för att säkerställa företagets framtida konkurrenskraft.

Jörgen Welter, kommunikationsansvarig, 073-444 46 89, jorgen.welter@carlsberg.se