Carlsberg Sveriges starkaste år för alkoholfri öl

Försäljningen av Carlsberg Sveriges alkoholfria öl ökade med hela 28 procent under året 2012. Ökningen berodde främst på en stark utveckling för storsäljaren Carlsberg Non Alcoholic som sålde över 1,2 miljoner liter. Carlsberg Sverige har idag en marknadsandel på 45 procent i det alkoholfria ölsegmentet på Systembolaget och 52 procent i dagligvaruhandeln.

Enligt Systembolagets årsrapport ökade försäljningen av alkoholfri dryck i Sverige med 31,8 procent jämfört med 2011. För Carlsbergs del på Systembolaget ökade försäljningen av all alkoholfri maltdryck med 35 procent. BEO, en ny och innovativ alkoholfri maltdryck som lanserades i fjol och rönt stor uppskattning på Systembolaget, börjar även säljas i dagligvaruhandeln i år. Andra alkoholfria produkter som stärker Carlsberg Sverige i dagligvaruhandeln är Erdinger Alkoholfrei, Estrella Damm, Staropramen Non Alcoholic och Falcon Alkoholfri.

– Vi på Carlsberg har aktivt arbetat för att utveckla kategorin, och är i dag tydlig marknadsledare. Det är riktigt kul att intresset för alkoholfri öl fortsätter att växa. Ett tecken på att ansvarsfull konsumtion och hälsa ligger i tiden, säger Mark Jensen VD Carlsberg Sverige.

Ny utrustning och nya möjligheter
Carlsberg Sverige investerar nu i ny utrustning för att effektivisera bryggandet av alkoholfri öl i bryggeriet i Falkenberg. Just nu pågår finjusteringar och tester i anläggningen, som beräknas vara i full drift under februari. Totalkapaciteten för anläggningen ligger på 6 miljoner liter om året som ger fina möjligheter att leverera på en förväntad ökad efterfrågan.

– Det känns väldigt skönt vi nu är inne i slutfasen av det här projektet och spännande att snart få tappa den första alkoholfria bryggningen från vår skinande nya anläggning, berättar bryggmästare Daniel Eriksson på bryggeriet i Falkenberg.

Dryckeskollen
Det ökade intresset för alkoholfri öl får stöd av den återkommande undersökningen Dryckeskollen genomförd av Sifo på uppdrag av Carlsberg Sverige. Av svenskarna säger 16 procent att de brukar dricka alkoholfri öl oavsett tid på året. Trenden är starkast i Stockholm (21 procent), Malmö (17 procent) och Göteborg (11 procent). På frågan vilket som är den vanligaste anledningen till att dricka alkoholfri öl svarar de flesta (46 procent) att de väljer alkoholfritt när de inte kan dricka alkohol, till exempel vid bilkörning. I undersökningen framgår det även att vi helst dricker alkoholfri öl till lunch eller som en törstsläckare under dagen.

För topplista av alkoholfri öl i dagligvaruhandel och Systembolag 2012, se bilaga

Om undersökningen
Dryckeskollen är en återkommande undersökning som görs av Sifo på uppdrag av Carlsberg Sverige. Undersökningen genomfördes mellan den 15-19 oktober 2012. Totalt ingick 1 000 personer i åldern 18 till 79 år i undersökningen, spridda över hela Sverige.

Henric Byström, PR-ansvarig Carlsberg Sverige, tel: 070-483 05 48, e-mail; henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett vin- och spritsortiment. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med försäljning på över 150 marknader. Mer information på www.carlsbergsverige.se