Carlsberg tar nästa steg med ölflaska i papper

Carlsberg har nu tagit ytterligare ett steg för att skapa världens första pappersölflaska, framställd av hållbar träfiber i samarbete med bland andra BillerudKorsnäs. Flaskan går under namnet ”Green Fibre Bottle”.

Carlsberg har idag avslöjat nya forskningsprototyper av ”Green Fibre Bottle”, världens första pappersflaska som innehåller öl. Flaskan är huvudsakligen tillverkad av hållbar träfiber. Prototyperna har en tunn plastfilm på insidan som består av återvunnen plast, så kallad RPET, vilket gör att flaskan kan uppfylla de höga standarderna som krävs för att innehålla öl. Målet på sikt är att hela flaskan ska vara biobaserad. Prototyperna presenterades under C40 Worlds Mayors Summit 2019 i Köpenhamn där representanter för världens största städer träffas för att diskutera hur man kan möta klimatförändringarna.

– Vi arbetar intensivt med förpackningsinnovationer och är nöjda med de framsteg vi har gjort med Green Fibre Bottle. Även om vi ännu inte har kommit i mål, är prototyperna ett viktigt steg mot att förverkliga vår ambition att få ut Green Fibre Bottle på marknaden. Innovation tar tid och vi kommer fortsätta samarbeta med ledande experter för att övervinna tekniska utmaningar, säger Myriam Shingleton, Vice President Group Development på Carlsberg Group.

Carlsberg inledde arbetet med Green Fibre Bottle 2015 tillsammans med ecoXpac, BillerudKorsnäs och forskare vid Danmarks Tekniske Universitet. Ur detta initiativ föddes PABOCO, Paper Bottle Company - ett joint venture mellan BillerudKorsnäs och förpackningsföretaget Alpla. Nu ansluter även The Coca-Cola Company, The Absolut Company och L’Oréal till samarbetsprogrammet inom PABOCO för att främja hållbara förpackningar och fortsätta utvecklingen av pappersflaskor.

– Utvecklingen av Green Fibre Bottle visar att den här typen av innovationer är möjliga när flera parter arbetar tillsammans. Därför är vi mycket glada över att andra likasinnade företag har anslutit sig till PABOCO. Denna typ av partnerskap där alla förenas i en ambition att skapa hållbara innovationer är det bästa sättet att åstadkomma verklig förändring, säger Myriam Shingleton

Hållbara förpackningar i fokus
Carlsberg Sverige var först ut med att använda 100 procent återvunnen plast runt 6-packen för Carlsberg-varumärket. Detta minskar dess koldioxidpåverkan med upp till 60 procent. Tryckfärgen som används till etiketterna och kartongerna för Carlsberg-varumärket är även miljöcertifierad och framtagen av förnybar energi. År 2017 blev dessutom Carlsberg Sveriges bryggeri i Falkenberg det första stora bryggeriet i Sverige med noll koldioxidutsläpp från sin energiförbrukning.

För mer information, vänligen kontakta:
Peter Bodor, Interim Head of Communication, +46 70 648 70 65, peter.bodor@carlsberg.se

Carlsberg Sverige
We are Brewing for a Better Today & Tomorrow
Carlsberg Sverige är, med fler än 50 starka varumärken, Sveriges ledande dryckesföretag. Vi utvecklar, tillverkar, distribuerar, marknadsför och säljer öl, cider, mineralvatten och läsk. Några av våra välkända och folkkära varumärken är Falcon, Carlsberg, Eriksberg, Ramlösa, Somersby och Pepsi. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hållbart företagande som sträcker sig mer än 300 år tillbaka i tiden. Genom att vara innovativa driver vi utvecklingen av svensk dryckeskultur, samtidigt som vi värnar om tradition, hantverk, hög kvalitet och hållbarhet. Läs mer om Carlsberg Sverige och vårt hållbarhetsarbete Together Towards Zero.