Carlsberg vill få Almedalsbesökarna att välja alkoholfritt

Carlsberg Sverige har under flera år, aktivt arbetat med att upplysa om farorna med alkohol och bilkörning. I år väljer man att ta sitt engagemang till Almedalen genom att sätta upp en alkoholfri bar vid flera av politikerveckans populäraste mingel och seminarier.  Baren går under namnet Drink & Drive-baren och utöver att servera alkoholfria alternativ, kommer även Alkostickan att delas ut – ett nykterhetstest för engångsanvändning.

Det är många som bjuder på alkohol, mat och mingel under Almedalsveckan som äger rum mellan 1-8 juli på Gotland. På vissa mingel bjuds det endast på alkohol och Carlsberg Sverige vill med sin alkoholfria bar både informera om farorna med alkohol och bilkörning samt erbjuda smarta alternativ.

– Syftet är att få mingelbesökare att tänka till och prata med varandra om riskerna med rattfylleri. Samtidigt ser vi att efterfrågan på alkoholfria alternativ är fortsatt stor. Försäljningen av alkoholfria produkter på Systembolaget ökade med 26 procent under förra året och vi tror att det finns en stor efterfrågan på alkoholfria alternativ även i Almedalen, säger Henric Byström, PR-ansvarig på Carlsberg Sverige.

För att ytterligare skapa engagemang och sprida kunskap har även namninsamlingssajten www.jagtaransvar.se skapats - en digital plats man kan ta ställning på och skriver under på att man inte kommer att köra rattfull i sommar.

Den alkoholfria baren är en del av den rikstäckande informationskampanjen Don´t Drink & Drive som har initierats av Carlsberg Sverige och restaurangkedjan Harrys. För mer information om kampanjen, besök http://tinyurl.com/c34xceh.

Alkostickan

Alkostickan är ett ett nykterhetstest för engångsanvändning. Statistik visar att många av alla fyllekörningar som görs sker dagen efter alkoholkonsumtion - när man tror att det är okej att köra eftersom man inte längre känner sig påverkad. Ett enkelt nykterhetstest underlättar att smarta beslut tas. Alkostickan har kontrollerats på Karlstads universitet av docent Caisa Johansson och bedömts som ett tillförlitligt verktyg för mätning.

För mer information om initiativet samt vilka mingel den alkoholfria baren närvarar på, vänligen kontakta:

Henric Byström, PR-chef Carlsberg Sverige, 070-483 05 48, henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett vin- och spritsortiment. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet på 150 marknader. Mer information på www.carlsbergsverige.se