Carlsbergs nya design hyllar Norden

Carlsbergs nordiska arv har inspirerat det danska bryggeriet att ta fram en ny flaskdesign. Inspirationen har hämtats från det stilrena och avskalade som är utmärkande för Norden. Man har även låtit sig influeras av den fridfulla nordiska naturen och däribland Umeås silverbjörkar. The Nordic Collection kommer att finnas tillgänglig på utvalda barer och nattkubbar under mars till maj 2014.

The Nordic Collection består av tre speciellt framtagna flaskmotiv till Carlsberg Export, var och en med sin egen anknytning till Norden. Inspirationen är hämtad från den vackra naturen och det kalla klimat som i sin tur ligger till grund för den minimalistiska design som är utmärkande för Norden. Flaskornas design är framtagen av danskan Simone Fabricius på den New York-baserade byrån Safari Sundays.

– Vårt mål var att kasta nytt ljus över Carlsberg och plocka fram bryggeriets danska arv. Jag inspireras dagligen i min roll som designer av form och färg från mitt hemland. Med enkla medel skapade vi ett djärvare uttryck, till exempel lät vi den vita färgen som redan finns på flaskan få större utrymme och behöll den karakteristiskt gröna kulören som en accentfärg, säger Simone Fabricius, chefsdesigner på Safari Sundays.

Flaskorna i The Nordic Collection visar också bryggeriets berömda bladformade humlesymbol. Den har en central plats på flaskorna och pryder bland annat den omgjorda kronkapsylen. Man har även tagit tillvara på flaskans naturliga glans och transparens och varvat denna med motivets matta och kompakta struktur för att skapa spännande kontraster. Slutresultatet är en premiumflaska som lämpar sig särskilt bra på exklusiva försäljningsställen.

The Nordic Collection har världspremiär i mars och Sverige är ett av de första länderna med lanseringen. Kollektionen kommer att finnas på utvalda barer och nattklubbar mellan mars och maj runt om i landet.

The Nordic Collection består av tre nya flaskmotiv för Carlsberg export:

Spectra
Spectra är inspirerad av funktionalismen som bland annat är vanlig i Danmark. Funkisstilen strävar efter att bygga in så mycket naturligt ljus som möjligt i rummen - hela spektrumet, vilket har inspirerat flaskans lekfulla och arkitektoniska design.

Symphony

Tivoli konsertsal i Köpenhamn inspirerade denna fantasifulla design. De oregelbundna linjerna på flaskan är en direkt referens till de vertikala och vridna stålbalkar som pryder konserthallens fasad och reflekterar ljuset från soluppgång till solnedgång.

Umeå
År 1888 skonades delar av Umeå från en brand av en grupp silverbjörkar som nu kantar staden för att förhindra framtida bränder. Björkens vackra mönster blev således en naturlig symbol för regionens historia och tidlösa charm som finns bevarad än idag.

För högupplösta bilder:

För mer information, kontakta gärna:
E-post: henric.bystrom@carlsberg.se