Cocktail Collective Watermelon är här – första blanddrycken i sitt slag

Carlsberg lanserar nu nya Cocktail Collective Watermelon. Det är den första blanddrycken i sitt slag: Söt i smaken, men med lägre sockerinnehåll och färre kalorier än andra liknande produkter på marknaden. Produkten hittas på Systembolaget från 1 juni.

Carlsbergs nyaste produkt är här: Cocktail Collective Watermelon. Denna blanddryck (ibland kallat alkoläsk) kombinerar en söt smak av vattenmelon med lägre sockerhalt och färre kalorier än traditionella alternativ på marknaden. Med endast 29 kcal och 0,8 gram socker per 100 ml sticker denna dryck ut som ett alternativ till fullsockrade drycker och med en sötare smak än många Hard Seltzers.

– Med Cocktail Collective Watermelon vill vi erbjuda en dryck som inte tummar på något. Den har en söt och frisk smak, men med minskad energihalt på grund av ett lägre sockerinnehåll. Det är en unik produkt utan motsvarigheter på marknaden i dag, säger Alexandra Lindhoff Hankers, varumärkesansvarig för Cocktail Collective.

Cocktail Collective Watermelon har utvecklats som ett svar på den ökande efterfrågan på sötare alkoholhaltiga drycker med lägre sockerinnehåll. Produkten är vinnare av den första offerten från Systembolaget för en blanddryck med mindre än tio gram socker per liter.

– Carlsberg arbetar stenhårt för att få fram drycker med lägre sockerhalt och här har vårt innovationsteam lyckats med något helt nytt. Vi är superstolta över att kunna lansera Cocktail Collective Watermelon, säger Alexandra Lindhoff Hankers.

Cocktail Collective Watermelon, 4,5 %, finns på Systembolaget från 1 juni, där den kostar 13:90 kr. Drycken gör också fler smaker inom Cocktail Collective-familjen sällskap och finns på utvalda restauranger runt om i Sverige.

Om Cocktail Collective
På allmän begäran: Cocktail Collective är tillbaka! Cocktail Collective har röstats fram av konsumenter bland Carlsberg Sveriges blanddrycksvarumärken och relanseras därför på Systembolaget under 2024. Varumärket har funnits sedan 2019 men har nu kommit tillbaka med drycker inom segmentet Cider och blanddryck (RtD), däribland med Mojito och Moscow Mule på utvalda resturanger.

För produktprover, kontakta:
Alexandra Lindhoff Hankers, varumärkesansvarig Cocktail Collective
alexandra.lindhoff@carlsberg.com, 0707166445

För mer information, kontakta:
Casper Danielsson, kommunikationschef Carlsberg Sverige,
casper.danielsson@carlsberg.se, 070 305 47 33

Carlsberg Sverige
We are Brewing for a Better Today & Tomorrow
Carlsberg Sverige är, med fler än 50 starka varumärken, Sveriges ledande dryckesföretag. Vi utvecklar, tillverkar, distribuerar, marknadsför och säljer öl, cider, läsk och mineralvatten. Några av våra välkända och folkkära varumärken är Carlsberg, Falcon, Eriksberg, Ramlösa, Somersby och Pepsi. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hållbart företagande som sträcker sig mer än 300 år tillbaka i tiden. Genom att vara innovativa driver vi utvecklingen av svensk dryckeskultur, samtidigt som vi värnar om tradition, hantverk, hög kvalitet och hållbarhet. Läs mer om Carlsberg Sverige och vårt hållbarhetsarbete Together Towards Zero and Beyond.