Den gröna högtiden på intågande - Fira St. Patrick’s day som en riktig irländare

Den 17 mars firar människor över hela världen den irländska traditionen St. Patrick’s day och mer än 60 miljoner människor, spridda över världen, gör då anspråk på det irländska ursprunget. På Irland, i Storbritannien, i USA och sedan några år tillbaka även i Sverige bjuder traditionen att de som firar klär sig i gröna kläder. Den irländska stouten Guinness har sedan länge varit en given dryck i firandet. Här kommer tips på hur du kan fira St. Patrick’s day samt instruktioner för hur du häller upp den perfekta pinten.

St. Patrick’s day firas från början till minne av Irlands skyddshelgon St. Patrick. Med tiden har traditionen utvecklats till en dag av glädje och fest tillsammans med familj och vänner. En vanlig tradition är också att de som firar dagen tågar i parad. Paraden är fylld med dans och irländska sånger, och det gemensamma temat är färgen grön. Festfirarna har också rätten att nypa dem som har missat att klä sig i denna utstyrsel. Under de senaste fem åren har en sådan parad kunnat skådas även i Stockholm. Den Svensk-Irländska föreningen har hållit i evenemanget och den brukar tjuvstarta redan helgen innan själva högtiden. Förra året samlades cirka 500 personer för att fira tillsammans. Även på pubar runt om i Sverige anordnas firande av St. Patrick’s day. - Allt fler svenskar har fått upp ögonen för de irländska traditionerna med både sång och dans men även mat och dryck. Det är underbart att se svenskar och irländare, gamla som unga, tåga tillsammans i paraden och det blir bara större varje år, säger Svensk-Irländska föreningens vice ordförande Philip O’Connor. Maten och drycken är en viktig del av firandet. På borden ställer man gärna fram typiska irländska specialiteter som till exempel Irish Stew och ”Bacon and Cabbage” . Sältan i rätterna är en perfekt kombination med sötman i Guinness. - En god, irländsk korv och en pint Guinness är aldrig fel, säger kocken Gareth Jones på den irländska korvbutiken Taylors and Jones. För den som vill fira dagen på plats i Irland kan följande uttryck på Gaeliska vara bra att känna till; “Beannacht na feile Padraig ort” - Glad St. Patrick's Day “Pionta Guinness ledde thoil"- En pint Guinness, tack Fakta Guinness • Cirka tio miljoner Guinness pints dricks runt om i världen varje dag, eller nästan 2 miljarder pints per år • Arthur Guinness var en lysande innovatör och var förutseende nog att ta ut ett 9 000-årigt arrende på 45 pund om året för det övergivna bryggeriet. • Under 1997 gick Guinness samman med Grand Metropolitan för att bilda världens största dryckesföretag: Diageo • Guinness bryggs i 50 länder, även på St James's Gate, Dublin • Guinness har en mängd olika produkter över hela världen. I Sverige kan du få Guinness Draught, Guinness Draught på burk, Guinness Draught i flaska, Guinness Draught Surger (beställningsvara på Systembolaget) och Guinness Extra Stout. Guinnessprodukter att testa på resa utanför Sverige är Guinness Extra Smooth och Guinness Foreign Extra Stout Så häller du upp den perfekta pinten: 1. Ta ett rent pintglas 2. Kyl ölet lagom – ett gott öl ska nästan aldrig vara iskallt då det tar bort en del av smaken 3. Öppna ölet och håll glaset i 45 graders vinkel 4. Häll försiktigt i ölet vid sidan av glaset och låt inte flaskan/burken röra öl eller glas 5. Tillåt ölet att vila för att utveckla det karaktäristiskt krämiga skummet 6. Bjud eller drick själv den perfekta