Ekologisk nyhet från Xide med blommig design och smak

Den 2 mars lanseras Xide Organic Pomegranate Hibiscus, en ekologisk blanddryck med syrlig och exotisk smak av granatäpple med blommiga undertoner av hibiskusblomma. Nyheten, med sin relativt låga alkoholstyrka på 4,5 %, är ett välsmakande alternativ till drinkar och vin och finns på Systembolaget och utvalda restauranger.

Nu lanseras för första gången en ekologisk blanddryck från Xide, Nya Xide Organic Pomegranate Hibiscus har inspirerats av två av årets stora smaktrender - exotiskt och blommigt. Granatäpplets syrliga sötma balanseras av den aromatiska hibiskusblomman och skapar en uppfriskande dryck med smak av sommar. Drycken är något mindre söt än de andra smakerna ur Xides sortiment.

– Ekologiskt ökar rekordsnabbt men inom cider och blanddryck har utbudet inte varit lika stort, därför är det extra roligt att nu kunna presentera en ekologisk Xide. Den syrliga drycken passar fint som ett alternativ till alkoholstarkare sommardrycker. Med sin trendiga design är den dessutom ett dekorativt inslag till sommarens alla dukningar, säger Helena Sandström, varumärkeschef för Xide.

Designtrend med inspiration från färgstark natur
Designen på ekologiska produkter drar traditionellt mot en mer lantlig stil, men Xide Organic Pomegranate Hibiscus förenar ekologiskt med ett trendigt uttryck och stark färgskala. Inspirationen kommer från mode- och inredningsscenen, som just nu präglas av blommor, fåglar och exotiska mönster.

Xide Organic Pomegranate Hibiscus kommer i 33 cl PET-flaska, vilket innebär mindre energiåtgång vid tillverkningen jämfört med glasflaskor, samt lättare transporter som kräver mindre bränsle.

Ekologiskt ökar snabbt i Sverige:

• Ekologiskt vin ökade med 69 procent och ekologisk öl ökade med 31 procent under 2014[1]
  • Försäljningen av ekologisk mat ökade med 38 procent under 2014[2]

Xide Organic Pomegranate Hibiscus finns på Systembolaget från den 2 mars och kostar: 16,90 kr.

[1] Jämförelse mellan Systembolagets försäljningsdata 2013 och 2014

[2] Ekoweb, http://www.ekoweb.nu/attachments/67/27.pdf, 2015-01-29

För produktprover och bilder, kontakta:
Amanda Elefelt
E-mail: amanda.elefelt@cohnwolfe.com