En semla och Carnegie Porter – en oväntad bra kombination

I början av förra seklet var det vanligt att man gick in på ett konditori och beställde en semla och en Carnegie Porter. Kanske överraskande, men om man vet att en Carnegie Porter har toner av farinsocker, kaffe och choklad låter det inte längre så konstigt.

Både semlan och Carnegie Porter har en lång historia bakom sig. Semlan som vi känner den i dag, med mandelmassa och grädde, uppfanns av svenska konditorier i början av 1900-talet. Carnegie Porter började bryggas år 1836 och är Sveriges äldsta, idag levande, varumärke. Detta mörka och maltiga öl som förr ansågs bota hälsobesvär och gärna gavs, utblandad med äggula, till ammande kvinnor.

– Förutom semlor fungerar Carnegie Porter väldigt bra till tårtor, choklad och krämiga efterrätter. De rostade toner gör att den även fungerar utmärkt, precis som ett rostat bröd, till fisk, skaldjur och ost, säger Henric Byström, kommunikationschef Carlsberg Sverige.

I och med att Carnegie Porter har en tydlig smak av choklad går den i fin samklang med alla typer av ”chokladiga” efterrätter. Redan Hjalmar Söderberg skrev ju förresten om just det i sin berömda Doktor Glas.

För högupplösta bilder:

För mer information, kontakta:
Henric Byström, Kommunikationschef
Carlsberg Sverige
E-mail: henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett vin- och spritsortiment. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet på 150 marknader. Mer information på www.carlsbergsverige.se