Falcon hyllar vardagsmaten med alkoholfritt öl

Under 2013 ökade försäljningen av alkoholfritt öl i dagligvaruhandeln med 34 procent. Samtidigt växer efterfrågan på alkoholfritt öl med mer smak som kan kombineras med mat. Därför lanserar nu Falcon två alkoholfria nyheter – Falcon Smakfull Alkoholfri och Falcon Alkoholfri Lager. Dessutom introduceras ytterligare två nyheter; Falcon Korvpilsner och Falcon Husmanslager, båda med folkölsstyrka.

Även Systembolaget rapporterar om att försäljningen av alkoholfritt öl ökar. Förra året gick den upp med 21 procent och allt tyder på att den alkoholfria trenden håller i sig. Utvecklingen har framförallt drivits framåt av ljusa lageröl som passar som sällskapsdryck och törstsläckare. Med de två nya alkoholfria ölen från Falcon gör Carlsberg Sverige en ordentlig satsning för att ytterligare utveckla det alkoholfria segmentet med fokus på öl som passar till vardagsmat.

– Det är en naturlig konsekvens av den rådande öltrenden att konsumenterna också efterfrågar smakfulla alkoholfria alternativ. I takt med att intresset för öl växer, ökar också antalet tillfällen då man vill ha ett gott öl med mindre eller ingen alkohol. Just vardagsmiddagen är ett sådant tillfälle. Därför lanserar Falcon nu två alkoholfria öl, som är utvecklade speciellt för att passa till vardagsmat, säger Sebastian Tarkowski, varumärkesansvarig för Falcon och ölexpert på Carlsberg Sverige.

Carlsberg Sverige har nyligen investerat i ny utrustning till bryggeriet i Falkenberg för att kunna brygga smakfullt alkoholfritt öl som tar till vara på maltens och humlens aromer. Genom en varsam process vakuumkokas alkoholen bort för att ge ett smakfullt öl, nästan helt utan alkohol.

En av nyheterna är mörkare och har rostade karamelliserade toner som passar perfekt till stekt eller grillad mat medan den andra är ljus med tydligt uppfriskande beska och passar till salta rätter. Förutom de två alkoholfria ölen, lanserar Falcon ytterligare två nyheter i dagligvaruhandeln – Falcon Korvpilsner och Falcon Husmanslager, båda med en alkoholstyrka på 3,5 procent och som namnen antyder en tydlig koppling till maträtter de passar till.

– Alla fyra Falcon-nyheter är smakfulla alternativ med tydlig karaktär och är bryggda för att passa till olika sorters vanlig svensk vardagsmat. Med Falcon Smakfull-serien vill vi utveckla ölsegmentet i handeln och hylla vardagsmåltiden, säger Sebastian Tarkowski.

Om Falcon Smakfull-serien
Falcon Smakfull består av fyra nya produkter: Falcon Alkoholfri Lager, Falcon Smakfull Alkoholfri, Falcon Korvpilsner och Falcon Husmanslager. Samtliga bryggs på rent källvatten vid bryggeriet i Falkenberg och är utvecklade för att passa med olika typer av vardagsrätter baserat på om de är salta eller fylligt söta. Det gör att det går att hitta perfekta matchningar till rätter som köttbullar, korv, fiskpinnar, hamburgare, lax i ugn eller fredagstacos i samband med matinköpet. Falcon Smakfull finns i butik från och med den 7 april 2014.

Förpackningarna har designats med en tydlig matkoppling och det finns även tips på förpackningarna om vilka maträtter som passar till respektive öl.

Falcon Alkoholfri Lager
Falcon Alkoholfri Lager är ett öl som bryggts för att passa nästan när som helst. Genom en varsam process vakuumkokas alkoholen bort för att ge ett smakfullt öl, nästan helt utan alkohol. Utvald humle ger en frisk doft och smak. Lika utmärkt till plockmat och smörgåsbord som till sällskapliga stunder.

• Typ: Ljus lager
  • Serveringstemperatur: 5-8°
  • Passar till salta rätter, korvar, fisk och plockmat
  • Sexpack, 33 cl-burkar

Falcon Smakfull Alkoholfri
Falcon Smakfull Alkoholfri Lager är ett utmärkt måltidsöl, nästan helt utan alkohol. Rostad malt ger en mörkare färg och en fyllig kropp som elegant matchar stekt och grillad mat, fylliga grytor, men också chiliheta rätter, som tacos och chiligrytor.

• Typ: Mellanmörk lager
  • Serveringstemperatur: 8-10°
  • Passar till stek- och grillyta, brända och rostade smaker: pannbiff och köttbullar, panerad fisk, chilistarka rätter, hamburgare och fylliga grytor.
  • Sexpack, 33 cl-burkar

Falcon Korvpilsner
Falcon Korvpilsner bryggs med rika mängder humle. Det ger en frisk aromatisk doft och en markerad, uppfriskande beska som gör ölet utmärkt till salta smaker och rätter, som exempelvis bräckt falukorv eller bratwurst. Gott till korv, helt enkelt.

• Typ: Ljus lager
  • Serveringstemperatur: 5-8°
  • Passar till korvar, salta rätter och snacks, schnitzel, potatisgratäng, feta konsistenser och smaker och picklade grönsaker.
  • Fyrpack, 50 cl-burkar

Falcon Husmanslager
Falcon Husmanslager är ett utmärkt middagsöl. Rostad malt ger en mörkare färg och en fyllig kropp som elegant matchar svensk husmanskost, stekt och grillad mat och fylliga grytor. Men också moderna chiliheta rätter, som tacos och chiligrytor.

• Typ: Mellanmörk lager
  • Serveringstemperatur: 8-10°
  • Passar till husmanskost, såväl modern som rustik, mat med stekyta, brända och rostade smaker, pannbiff och köttbullar, panerad fisk, chilistarka rätter, fylliga grytor och pulled pork
  • Fyrpack, 50 cl-burkar