Falcon Pilsener– medanor från förra sekelskiftet

Den första september lanserar bryggeriet i Falkenberg ett nytt öl, Falcon Pilsener. Tysk kvalitet möter svensk hantverk med bryggartraditioner från det förra sekelskiftet.

Falcon Pilsenerframställs enligt traditionella metoder och bryggs efter ett nordtyskt originalrecept. Resultatet är ett halmgult öl med en fyllig maltsötma, generöst humlat med elegant saphir-humle och en tydligt markerad beskasom dröjer kvar länge i eftersmaken.

–Bryggeriet i Falkenberg har en lång tradition av att brygga god öl, och Falcon Pilsener är inget undantag. Det är ett smakrikt öl sompassar utmärkt till husmanskost, eller att njutas på egen hand, säger Henric Byström, PR-chef på Carlsberg Sverige.

Etiketten, som liksom ölet hämtar inspiration från det förrasekelskiftet, avbildar bryggeriet i Falkenberg så som det såg ut 1896. Det var då bryggmästaren John L Skantze 1896 fattade tycke för läget och vattnet i Falkenberg och bildade Bryggeri AB Falken.

Falcon Pilsener (4,8 %)
33cl profilflaska finns på Systembolaget från och med 1 september till cirkapris 12,90 kr.

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett vin- och spritsortiment. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet på 150 marknader.

Henric Byström, PR-Chef Carlsberg Sverige, tel: 070-483 05 48, henric.bystrom@carlsberg.se