Fotografiska och Eriksberg tar fram hållbart smörrebröd

Fotografiska och Eriksberg tar nästa steg i det pågående samarbetet för ett minskat matsvinn och en ökad hållbarhet. I oktober gör ett smörrebröd med vegetarisk leverpastej och äppelkompott, serverat på ett bröd bakat på restprodukter från Eriksbergs ölbryggning, entré på Fotografiskas hållbara meny.

Fotografiska och Eriksberg arbetar tillsammans för att inspirera till en mer medveten värld, och samarbetet förenas i en gemensam filosofi om att stolt lyfta fram det genuina hantverket. Med Paul Svensson i spetsen presenterar Fotografiskas stjärnkockar, som hyllas för sin klimatsmarta matlagning och förmåga att ta till vara på matsvinn, ett nytt tillskott på cafémenyn: det hållbara smörrebrödet.

Basen i smörrebrödet är drav, en restprodukt från malten som används vid Eriksbergs ölbryggning. Den sigillmärkta malten som Eriksbergs öl bryggs på odlas i den bördiga jorden vid Tosterups Slott på Österlen och har noga valts ut tillsammans med bryggmästaren och bryggeriet för att skapa den bästa av lageröl. Från Tosterups Slott kommer även de handplockade äpplen på vilka en äppelkompott kommer att kokas. Den vegetariska leverpastejen är Fotografiskas egna hållbara variant på anklever-terrine – med kidneybönor som huvudingrediens.

Det vegetariska smörrebrödet kommer att serveras i Fotografiskas café från 17 oktober till 10 november.

I Fotografiskas restaurang spelar grönsakerna huvudrollen och stort fokus läggs på att minimera matsvinn, skapa nya smaksensationer och en ökad medvetenhet. Tack vare det brinnande engagemanget och den gastronomiska finessen blev Fotografiska 2017 utsett till världens bästa museirestaurang.

Tidigare i år lanserade Fotografiska tillsammans med Nya Carnegiebryggeriet Echo – ett öl som bryggs med bland annat överblivet surdegsbröd från restaurangen på Fotografiska.

Fotografiskas recept:

Smörrebröd med äppelkompott, falsk anklever och syltad svamp (äppelrökt rapsolja)'
4 skivor rågbröd

20 st kantareller

1 dl ättika

2 dl socker

3 dl vatten

2st lagerblad

1/2 st rödlök, skivad

5 st svartpeppar

2 st röda äpplen

2 msk socker/honung

½ st citron

½ ask smörgåskrasse

4 tsk riven pepparrot

4 tsk äppelrökt rapsolja

4 skivor falsk anklever

Koka upp ättika, socker och vatten med skivad lök, lagerblad och peppar. Lägg i svampen och låt marinera över natten. Tärna äpple grovt, blanda med socker och citronsaft. Lägg i kastrull med lock och svetta på medelvärme tills äpplena mjuknar. Rör till kompott och kyl sedan kompotten.

Lägg en skiva falsk anklever på en skiva rågbröd. Pensla ytan med rökt rapsolja. Toppa med svamp, lök och äppelkompott. Avsluta med krasse och pepparrot. Smaka av med flingsalt och svartpeppar.

Falsk anklever
400 g kidneybönor, förkokta

250 g gul lök

200 g portvin

100 g cognac

7 kvistar timjan

3 kvistar rosmarin

Salt och svartpeppar

4 st ägg

400 g smör

100 g portvin

50 g cognac

Salt och vitpeppar

Dag 1:
Skölj kidneybönorna noga. Svetta löken mjuk i lite olja utan att den tar färg. Slå på vin och cognac. Låt koka ihop och repa i örter. Slå marinad över bönorna och lägg i en påse. Sug ut luften och låt marinera över natten.

Dag 2:
Sila av bönorna och koka upp marinaden. Låt reducera en aning och lägg sedan i bönor och lök igen. Mixa i en höghastighetsblender tillsammans med ägg, portvin och cognac. Montera med smält smör ca. 70 cl. Sila och slå upp i smörad brödform. Baka i vattenbad i ugn i 115 grader till en innertemperatur på 71 grader. Tag ut ur ugnen och låt stå i 30–40 min. ställ sedan i kyl. Låt den falska anklevern stå ett par timmar för att bli kall och sätta sig. Stjälp upp och skär i snygga skivor vid servering.

Äppelrökt rapsolja

5 dl kallpressad rapsolja

2 dl äppelträspån

Häll upp olja i ett bläck. Hetta upp spån i en stekpanna till rökutveckling. Stäng med lock. Ställ i ugn tillsammans med rökpanna. Lyft locket och stäng ugnen. Låt röka i minst 40 min. Förvara kylt.

Peter Bodor, Interim Head of Communication
+46 70 648 70 65,
peter.bodor@carlsberg.se

Carlsberg Sverige
We are Brewing for a Better Today & Tomorrow
Carlsberg Sverige är, med fler än 50 starka varumärken, Sveriges ledande dryckesföretag. Vi utvecklar, tillverkar, distribuerar, marknadsför och säljer öl, cider, mineralvatten och läsk. Några av våra välkända och folkkära varumärken är Falcon, Carlsberg, Eriksberg, Ramlösa, Somersby och Pepsi. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hållbart företagande som sträcker sig mer än 300 år tillbaka i tiden. Genom att vara innovativa driver vi utvecklingen av svensk dryckeskultur, samtidigt som vi värnar om tradition, hantverk, hög kvalitet och hållbarhet. Läs mer om Carlsberg Sverige och vårt hållbarhetsarbete Together Towards Zero.