J-dagen firades i Stockholm för första gången

I lördags firades för första gången J-dagen i Stockholm. J-dagen är från början en dansk högtid som går av stapeln när den första julölen från Tuborg körs ut till hundratals restauranger. I Stockholm levererades Falcons julöl på fat med häst och vagn till tio resturanger i Gamla Stan och på Södermalm. Färden utgick från Stallbron i Gamla Stan.

J-dagens historia tar sin början i Danmark år 1979 med en enkel julhälsning på ett vykort från Tuborg. Ett par år senare lanserade Tuborg julöl men det var först 1989 som begreppet J-dagen etablerades som julölsevenemang i Danmark. Den första fredagen i november går danskarna man ur huse för att premiärdricka årets Tuborg juleøl.

I Falkenberg har de anställda på Carlsberg Sveriges bryggeri, det gamla Falconbryggeriet, skapat en egen variant av J-dagen där det bjuds på julmust och festligheter för hela familjen i samband med att Falcons Julöl på fat körs ut med häst och vagn till stadens krogar och pubar.

– Sverige har en lång tradition av julöl där Falcon Julöl är en föregångare med anor från 1890-talet. I Falkenberg var det femårsjubileum för J-dagen i fredags med extra mycket pompa och ståt och vi är såklart otroligt stolta över att äntligen ha kunnat ta J-dagen även till Stockholm, säger Sebastian Tarkowski, ölexpert och ansvarig för Falcon på Carlsberg Sverige.

I lördags var det premiär för J-dagen i Stockholm. Färden utgick från Stallbron i Gamla Stan strax före klockan sex på kvällen. En kortege med häst och vagn, lastad med Falcons Julöl på fat, besökte tio olika restauranger i Gamla Stan och på Södermalm under kvällen. Färden avslutades vid Harrys på Södermalm.

För mer information, kontakta gärna:
Henric Byström, Kommunikationschef Carlsberg Sverige
E-post: henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett brett vin- och spritsortiment. Carlsbergs framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet i över 40 länder.