Julölsfavoriter och klassisk julmust från Apotekarnes

Nu presenterar Carlsberg Sverige årets juldrycker. I sortimentet finns öl med tydlig julkaraktär både för dem som vill ha ett öl med komplex smak eller en lättare variant, xide i två smaker samt julmust. De klassiska julölen och Apotekarnes Julmust har idag en självklar plats på julbordet. 2008 sålde Carlsberg Sverige hela 2,5 miljoner* liter julöl, och 18,8 miljoner* liter Apotekarnes julmust, som traditionsenligt petar ner andra cola-drycker från försäljningstoppen (se bifogad graf över marknadsandelar).

Julöl är en stark tradition i Sverige och inför varje jul bryggs ölen i begränsad upplaga. Årets julöl från Carlsberg Sverige omfattar flera populära favoriter; Falcon Julöl, Pripps Julöl samt Eriksberg Julöl. För de som föredrar ett alkoholfritt alternativ är Apotekarnes Julmust med anor från 1910 en klassiker. Musten är svalkande och med bra karaktär för att matcha den svenska julmaten. – Julöl har en stor smakmässig variation, men har även gemensamt att de ofta är lite mörkare med mer fyllig smak. Vårt julölsortiment är brett för att alla skall kunna hitta sin favorit vare sig man föredrar en mjuk, lättare öl eller en kraftig mer komplex öl, säger Joakim Losin, ölexpert på Carlsberg Sverige. Carlsberg Julsortiment 2009 De två populära ölen Falcon Julöl och Pripps Julöl, båda med recept från 1890-talet, har en tydlig smak av rostad malt. Falcon Julöl har en markerad efterbeska med tydlig karaktär av aromhumle medan Pripps Julöl har en något mildare sötbesk karaktär. Tillbaka på julbordet är även premiumölet Eriksberg Julöl, ett öl rikt på smak och arom som passar särskilt bra till julmat, choklad och nötter. I årets sortiment finns också den eftertraktade Jacobsen Golden Naked Christmas Ale som snabbt sålt slut på Systembolaget tidigare år och Falcon Julmumma med sin stadiga kundkrets. Carnegie Porter som säljs som årgångsporter lanseras i år i en 33 cl glasflaska med en ny handritad etikett. Dessutom finner du xide winter och xide x-mas, två juliga drycker som verkligen sticker ut med sina spännande smaker och speciella design. Juldryckerna finns till försäljning i dagligvaruhandeln och på restaurang från oktober/november och på Systembolaget från den 17 november 2009. Se bifogat faktablad för mer information om respektive dryck. * Försäljning i liter, oktober-januari på samtliga kanaler och skatteklasser. Carlsberg Sverige Juldrycker 2009 Carnegie Porter har en särställning i svensk ölkultur, och uppmärksammas ofta av ölälskare både i Sverige och utomlands. I jultider serveras den inte bara till chokladtårtan utan också tillsammans med julmaten. Carnegie Porter är underjäst av baltisk typ med mäktig smak, härligt skum och doft av kaffe. Öl är som regel en färskvara, men Carnegie Porter säljs som årgångsporter med årgången angiven på etiketten, och kan med fördel lagras i upp till tio år. Den får med åren en mjukare smak som drar lite åt madeira, kaffe och mörk kakao. I år lanseras Carnegie Porter i en 33cl glasflaska med handritad etikett. Finns som starköl och folköl, alkoholhalt: 5,5 % respektive 3,5 %. Pripps Julöl har en mörk färg med rubinröd lyster. Den är brygd på rostad malt från Tyskland och pilsnermalt. Malten balanseras med en lite större humlebeska. Pripps Julöl finns som starköl, folköl och lättöl, alkoholhalt: 5,0 %, 3,5 % respektive 2,2 %. Falcon Julmumma passar utmärkt både före och efter julmaten. Mumman har en stark och mustig doft av julkryddor och smaken är rund och fyllig med en mild beska i eftersmaken. Vill du göra din egen mumma så blandar du lika delar av Julöl och Carnegie Porter med sockerdricka och kryddar med kardemumma och nejlika, alkoholhalt: 5,2 %. Falcon Julöl är ett av Sveriges populäraste julöl. Det är en smakrik öl med en mjuk och fin sötma och en fyllig smak av rostad malt. Den markerade efterbeskan har tydlig karaktär av aromhumle. Ölen är ett helmaltsöl med flera maltsorter för att ge ölet dess mörkbruna färg och mustiga arom. Falcons första julöl bryggdes till julen år 1898 och än idag utgår man från originalreceptet. Falcon Julöl finns som starköl och folköl, alkoholhalt: 5,2 % respektive 3,5 %. Eriksberg Julöl lanserades 2007 och är bryggt enligt gammal bryggartradition och gjorde direkt succé. Det är ett premiumöl rik på smak och arom som passar särskilt bra till julmat, choklad och nötter. Eriksberg Julöl finns som starköl och folköl, alkoholhalt: 5,6 % och 3,5 %. Jacobsen Golden Christmas Naked Ale är ett julöl med rostad doft, härligt skum och en silkeslen och rund smak med toner av apelsin, citron, kanel och lite lakrits som stämmer väl överens med nordisk jul. Detta öl kan med fördel avnjutas till såväl traditionell svensk julmat som till lite mer annorlunda rätter. Finns som starköl, alkoholhalt: 7,5 %. xide winter har en frisk smak av tangelo och ingefära och är ett fräscht och roligt alternativ till julens drinkar och den klassiska glöggen. xide winter har även en av säsongens glittrigaste förpackningar. Flaskan är i klart glas med glitter i botten och den fungerar som en traditionell snöglob – vänd på flaskan och du har dig ett vackert, skimrande snöfall. Alkoholhalt: 4,5 %. xide x-mas lanserades julen 2005 och blev snabbt en succé. Efter att ha sålt slut tre jular i rad lades den ner efter julen 2007 för att ge plats åt xide winter. I år återlanseras xide x-mas med smak av apelsin och mistel. xide x-mas har en varm röd färg med små vita flingor som virvlar för att förhöja feststämningen. Alkoholhalt 4,5 %. Apotekarnes Julmust är svenskarnas favorit bland de alkoholfria alternativen under julhelgen. Totalt, alla varumärken, konsumeras årligen hela 31 miljoner liter julmust (dagligvaruhandeln och servicehandeln). Julmust är precis som öl och svagdricka en maltdryck med fyllig smak som är god att dricka som den är men även passar till julmat. Julmust finns både som original och som light.