Kärleken till entreprenörskap gav dem 100 000 - September och Björn Ranelid valde deras projekt

Med ett projekt som stöttar och inspirerar unga entreprenörer, både i Sverige och resten av världen tog sig Carl och Johan hela vägen till finalen i Pepsis idétävling Pepsi Refresh Project – där juryn bestående av Petra ”September” Marklund, Björn Ranelid, Anders Carlberg och Nanny Marianovic från Fryshuset valde ut just deras idé för att med 100 000 kronor och coachning förverkligas.

Nyss klara med gymnasiet ville Carl Liverstam och Johan Jönsson från Helsingborg satsa på sin stora passion - entreprenörskap och att driva företag. Med sin idé - en bok som inspirerar unga att våga satsa på sina idéer och vars intäkter går till utländska entreprenörer i utsatta områden sökte de till Pepsi Refresh Project. Nu har de vunnit och får möjlighet att göra sin idé till verklighet.

Men först var de tvungna att ställa sig på scen och övertyga juryn, denna gång bestående av Petra ”September” Marklund, Björn Ranelid, Anders Carlberg och Nanny Marianovic om att det var just denna idé bland de tio finalisterna som var värd 100 000 kronor.

-          Det jättenervöst att presentera vår idé för juryn när det var så många andra bidrag som var grymma, men tyckte ändå att vi har en bra idé. Vi vill bidra till att ungdomar fattar att entreprenörskap är viktigt, för det är så många som har bra idéer men som inte gör något av det, säger Johan Jönsson.

Nu kommer killarna att få hjälp att utveckla och konkretisera sin grundidé med hjälp av coachning från Pepsi Refresh Projects samarbetspartner Fryshuset. Målet är förstås att de ska få verktygen för att kunna förverkliga sin idé. Fryshuset har en bred ungdomsverksamhet och lång erfarenhet av att arbeta med ungas kreativitet, passion drömmar och entreprenörskap. De övriga nio finalistidéerna vann 10 000 kronor som en morot för att fullfölja drömidén.

Om Pepsi Refresh Project
Satsningen Pepsi Refresh Project lanserades i Sverige under våren och hämtar inspiration från den amerikanska upplagan. Genom en rad utmaningar vill Pepsi uppmuntra ungas idéer och kreativitet i ett projekt som löper året ut. De tio ungdomar som tar sig hela vägen till finalerna får presentera sina idéer för juryn bestående av bland andra bloggaren och entreprenören Isabella Löwengrip, författaren Björn Ranelid och en representant från Fryshuset. Projektets ambassadör och ansikte utåt är artisten Petra ”September” Marklund, och Pepsi Refresh Project genomförs i nära samarbete med Fryshuset som dagligen arbetar med att uppmuntra ungdomar att följa sina drömmar.

Henric Byström, PR-Chef Carlsberg Sverige, tel: 070-483 05 48, e-mail; henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett brett vin- och spritsortiment. Carlsbergs framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet i över 40 länder. Mer information om företagen finns på www.carlsbergsverige.se