Klassiska Carnegie Porter klär om inför julen

Ett av Sveriges äldsta varumärke byter om inför julen och lanseras i en 33cl glasflaska med en ny handritad etikett. Carnegie Porter är ett mörkt och kraftigt öl som passar perfekt till höstens grytor och den stundade julmaten.

Carnegie Porter är ett av Sveriges äldsta varumärke som fortfarande säljs. Märket ska ha registrerats 2 januari 1885 kl 11.10. Att porter passar perfekt till porterstek och andra mustiga grytor hörs redan på namnet och för många har Carnegie Porter sin givna plats på julbordet. Porter passar även mycket bra till lagrade ostar och chokladdesserter. Det beror på att porter har en ton av kaffe och choklad i balans med en liten sötma. – Många tycker att Carnegie Porter är ett riktigt högtidsöl. Vi håller förstås med men vill också att fler dricker den till vardags. För att fler ska få upp ögonen för denna pärla lanserar vi den nu på en flaska med en etikett som bättre signalerar dess fina innehåll, säger Joakim Losin ansvarig för House of Beer, Carlsberg Sverige Carnegie Porters doft är maltig men ändå frisk. Malten rostas hårt, nästan som kaffebönor, och ger en angenäm kaffesmak. Carnegie Porter låter sig lagras och blir bara bättre och bättre med åren. Äldre årgångsporter doftar sötare och har vinös karaktär med toner av dadlar och torkad frukt. Historia År 1745 inleds historien om den svenska portern som började bryggas av en skotte. Den sommaren slåss Karl Edvard Stuart och hans män mot engelsmännen för ett fritt Skottland. Upprorsmakarna tvingas fly för sina liv. En av dem lämnar landet och hans namn är George Carnegie. Han rymmer till Göteborg där han grundar handelsrörelsen Carnegie & Co. En rörelse som växer och blir så framgångsrik att George kan återvända till hemlandet som en rik man. Hemma igen gifter han sig och får sin första son - David. När David är 14 åker han till Göteborg för att utbilda sig till affärsman och tar efter några år över sin pappas firma. Så småningom tar David emot sin brorson David Jr och lär upp honom till affärsman. Och det är denna David Jr som år 1836 köper det förlusttyngda Lorentska Bruket på konkursauktion. Tack vare att David Jr både har gott affärssinne och gott ölsinne och vet hur man brygger riktigt gott öl lyckas han redan första året få bryggeriet att gå med vinst igen. Den goda skummande mustiga porter han gör blir snabbt populär, inte bara hemma i Sverige utan tack vare ett imponerande distributionsnät även i Brasilien och New York. Vinsterna från verksamheten kommer även de anställda till del. Bryggeriet bygger bostäder, småskola, hushållsskola, badhus, butik och till och med eget sjukhus. När David Carnegie Jr sänker sin sista porter år 1890 säljs bryggeriet medan handelsfirman utvecklas till det som vi idag känner som Carnegie Fondkommission. Bryggeriet fortsätter att brygga god porter ända till mitten av 1970-talet, när tillverkningen flyttas till Sundsvall. I det gamla bryggeriet i Göteborg ligger idag hotell Novotel och restaurang Carnegie Kaj. Idag ägs varumärket av Carlsberg Sverige som förvaltar Carnegie Porters traditioner på bryggeriet i Falkenberg. I och med lanseringen av Carnegie Porter 5,5 % (öltyp: baltisk porter) på engångsglasflaska läggs 50cl returglas ned. Pris på Systembolaget, Carnegie porter 33cl: 15.90kr. Carnegie Porter 3,5 % säljs i 50cl returglas på dagligvaruhandeln.