Nästan hälften av svenskarna kan tänka sig alkoholfri öl i jul

44 procent av svenskarna kan tänka sig att dricka alkoholfri öl på julafton och dubbelt så många unga män som kvinnor säger det. Oavsett alkoholstyrka är intresset för öl stort. Var femte anger att deras ölintresse är större i år än tidigare. Det säger 1 000 svenskar som svarat på den årliga undersökningen Dryckeskollen gjord av Sifo på uppdrag av Carlsberg Sverige.

Med endast några dagar kvar till jul pågår förberedelserna för fullt med inhandling av både mat och dryck. Nästan hälften av svenskarna (44 procent) kan tänka sig att dricka alkoholfri öl på julafton. Tittar man på olika ålderskategorier bland respondenterna skiljer sig resultatet mellan män och kvinnor en hel del. Bland män i åldern 18 – 29 år uppger 28 procent att det är en självklarhet att dricka alkoholfri öl under julen och endast 13 procent av kvinnorna i samma åldersspann.

– Dryckeskollen visar att intresset för öl fortsätter att vara starkt. Det som är så fantastiskt är att öl inte avgörs av alkoholstyrkan. Det kan vara alkoholfritt eller starköl. Idag finns det exempelvis närmare 50 sorters olika julöl på Systembolaget. Efterfrågan på alkoholfri öl fortsätter att öka och en av de perioder vi säljer som mest är just under julveckan. Det vilket visar på en fortsatt trend för ansvarsfullt drickande, säger Henric Byström, PR-chef på Carlsberg Sverige.

16 procent av svenskarna säger att de brukar dricka alkoholfri öl oavsett tid på året. Denna trend är starkast i Stockholm (21 procent). I Malmö säger 17 procent att de brukar dricka alkoholfri öl, men minst självklart är det om man bor i Göteborgsområdet (11 procent).

Henric Byström, PR-ansvarig Carlsberg Sverige, tel: 070-483 05 48, henric.bystrom@carlsberg.se.

För hela rapporten Dryckeskollen 2012:

Fakta om Dryckeskollen 2012
Dryckeskollen genomfördes av Sifo den 15 – 19 oktober 2012 på uppdrag av Carlsberg Sverige. Totalt ingick 1 000 personer i åldern 18 till 79 år i undersökningen, spridda över hela Sverige.

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett brett vin- och spritsortiment. Carlsbergs framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet i över 40 länder.