Otto Drakenberg tillträder som vd för Carlsberg Sverige

Otto Drakenberg tillträder som vd för Carlsberg Sverige den 17 december.
Han kommer närmast från tjänsten som VD för Goodyear Dunlop Tires Northern Europe.

– Jag är stolt över att bli vd för Sveriges största bryggeri. Carlsberg Sverige har gjort en fantastisk resa senaste åren. Mitt fokus blir att bygga vidare på alla de styrkor som finns inom företaget med min erfarenhet inom snabbrörliga konsumentvaror. Ett område som ligger mig nära är att utveckla organisationen och medarbetarna eftersom det är grunden i ett framgångsrikt företag, säger Otto Drakenberg.

Från fäktning, till däck, till öl
Otto Drakenberg är 41 år och har fru och två barn. Han har tidigare bland annat arbetat som varumärkeschef på Procter & Gamble samt exportchef på Scandinavian Tobacco Company , innan han började på Goodyear år 2004. Otto Drakenberg har även en bakgrund som elitidrottsman inom fäktning. 1988 representerade han Sverige i fäktning vid olympiska spelen i Söul, Sydkorea, och 1989 deltog han i världsmästerskapen i fäktning i Denver, USA.

Carlsberg Sveriges tidigare VD Stig Sunde slutade på Carlsberg i september och sedan dess har Christina Hellbom varit tillförordnad VD för företaget. Hon åtgår nu till sin ordinarie tjänst som Commercial Marketing Director på Carlsberg Sverige.