Partiledaren vi helst tar en öl med

Trots att Moderaterna har tappat i väljarstöd så är Fredrik Reinfeldt det mest populära sällskapet över ett glas öl, men skillnaderna är stora mellan olika åldersgrupper och kvinnor och män.  Detta framkommer i ”Dryckeskollen” – en undersökning om dryckestrender som genomförs av Sifo på uppdrag av Carlsberg Sverige.

I åldersgruppen 20 till 29 år är Gustav Fridolin den klara favoriten, särskilt bland kvinnorna. Mer än var tredje kvinna mellan 20 och 29 år dricker helst en öl tillsammans med Miljöpartiets manliga språkrör, medan männen i samma åldersgrupp föredrar att ta en öl tillsammans med Stefan Löfven.

Fredrik Reinfeldt är det mest populära ölsällskapet sett över hela befolkningen, men framförallt i åldersgruppen 65-plus. I bottenligan hamnar Åsa Romson, Göran Hägglund, Jan Björklund och Annie Lööf som bara skrapade ihop mellan två och fem procent på frågan om vem svenskarna helst tar en öl med.

Undersökningen visar även att Jonas Sjöstedt har de mest lojala väljarna – i alla fall när det gäller val av ölsällskap. 56 procent av vänsterpartisterna tar helst en öl tillsammans med sin partiledare medan bara 24 procent av kristdemokraterna föredrar att dricka en öl med Göran Hägglund.

– Vi har genomfört Dryckeskollen under fem år. Undersökningen handlar framförallt om att ta reda på svenskarnas intresse för öl ur olika aspekter. Till exempel alkoholfri öl och att kombinera olika ölsorter med vissa maträtter. I årets upplaga av Dryckeskollen har vi särskilt tittat på hur ölintresset ser ut beroende på vilket parti man sympatiserar med, säger Henric Byström, Kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Dryckeskollen visar att miljöpartisterna är de som är mest ölintresserade i Sverige men när det gäller att brygga sitt eget öl får MP-sympatisörerna se sig slagna av folkpartisterna. Fler än var tionde (11 procent) folkpartist har provat att brygga öl hemma. Kristdemokraterna utmärker sig som de som är absolut minst intresserade av öl.

– Det är kanske inte är så förvånande att miljöpartisterna är de som är mest ölintresserade. Öl är ett livsmedel som framställs av naturliga råvaror och det finns många ekologiska alternativ att välja mellan. Däremot var det inte lika väntat att folkpartisterna är de mest flitiga hemmabryggarna, säger Henric Byström.

Partiledaren som svenskarna helst tar en öl med
1.       Fredrik Reinfeldt (17 procent)
2.       Stefan Löfven (13 procent)
3.       Gustav Fridolin (10 procent)
4.       Jonas Sjöstedt och Jimmy Åkesson (8 procent var)
5.       Annie Lööf (5 procent)
6.       Jan Björklund (4 procent)
7.       Göran Hägglund (3 procent)
8.       Åsa Romson (2 procent)

Vilka partisympatisörer är mest intresserade av öl?
1.       Miljöpartister
2.       Vänsterpartister
3.       Moderater och Folkpartister
4.       Socialdemokrater
5.       Centerpartister
6.       Sverigedemokrater
7.       Kristdemokrater

Fakta om Dryckeskollen 2014
Dryckeskollen genomförs av Sifo på uppdrag av Carlsberg Sverige. Totalt ingick drygt 1 000 personer i åldern 20 till 79 år i undersökningen, spridda över hela Sverige.

För mer information, kontakta gärna:
E-post: henric.bystrom@carlsberg.se