Prestigefyllt pris för Ramlösas nya flaska

I går kväll tilldelades ett av förpackningsvärldens finaste designpris – Pentawards Best of the Show – till Ramlösa premium PET.   Det är femte året för den internationella tävlingen i förpackningsdesign, och vid gårdagens prisutdelning i New York delades priser ut i kategorierna brons, silver, guld, platinum samt diamant (best of the show) som gavs till den bästa av alla kategorier.

Den ursprungliga glasflaskan har bytts ut mot en kristallfacetterad flaska i miljövänligare plast, vilket förbättrar miljöpåverkan med ca 65 %. Glasflaskan medförde tunga transporter både till och från källan i Ramlösa, vilket nu är utbytt mot en ny flaskproduktionslinje på plats. Resultatet är både miljövänligt och med positiv försäljningsutveckling för Carlsberg.

– Med Ramlösas nya profilflaska har vi både lyckats minska vår miljöpåverkan och öka försäljningen. Att vi nu toppar med prestigefyllda designpriser är ytterligare ett kvitto på en lyckad satsning, säger Henric Byström PR-Chef på Carlsberg Sverige.

Designbyrån NINE har, i samarbete med No Picnic AB, utvecklat den innovativa förpackningslösningen för Carlsberg Sveriges premium version av Ramlösa, avsedd för i första hand utvalda restauranger, barer och nattklubbar.

– Vi tror verkligen på möjligheterna att ändra inställningen till material (såsom PET) som är miljövänliga, men som historiskt sett inte har den premiumkänsla som exempelvis Ramlösa i restaurangmiljö kräver. Den nya Ramlösa i PET signalerar verkligen en kvalitet som produkten kräver, säger Lotta Onajin, Client Service Director på NINE.

Den nydesignade flaskan finns på utvalda restauranger, barer och på Systembolaget.

Uppdragsgivare, Carlsberg: Wiveca Lindskog, Gittan Schiöld och Johanna Bengtsson

Arbetsgrupp NINE:
Creative Director: Isabelle Dahlborg Lidström
Industridesign: NINE tillsammans med team från No Picnic AB
Designingenjör/CAD: Åsa Jonsson
Senior designer: Björn Studt
Designer: Jonas Torvestig
Produktionsledare: Pia Lundström
Projektledare: Lotta Onajin

Henric Byström, PR-chef Carlsberg Sverige, 070-483 05 48, henric.bystrom@carlsberg.se

Henrik Östling, NINE, 0709 920 554

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett vin- och spritsortiment. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet på 150 marknader. Mer information på www.carlsbergsverige.se

Om NINE

NINE är en innovations- och designbyrå med uppdrag att ta en ledande position inom förpackningsstrategi, design och genomförbara innovationer.  Företagets huvudägare är börsnoterade Billerud. NINE har ett globalt nätverk inom förpackningsindustrin och erbjuder en mix av multidiciplinär affärs-, material- och designkompetens för varumärkesägare som vill satsa på smartare förpackningar.