Ramlösas nya smaker skapar längtan till Sicilien och Key West

Lagom till försommaren landar Ramlösas nya smaker Sicilian lemon & raspberry och Key lime & pineapple i butiken. Smakinspirationen kommer från Sicilien och Key West, två platser i världen där citron och lime är som allra bäst. Njut av en i farten, eller tillsammans med konditorn Roy Fares mini Key Lime Pie med ananas eller Lemonesu med hallon. De nya smakerna innehåller mindre kolsyra än tidigare och finns i butik från och med denna vecka.

Ramlösas nya smaker med smakinspiration från de utvalda platserna Sicilien i Italien och Key West i Florida, ger möjlighet att drömma sig bort till varmare breddgrader där solmogna citroner och färsk lime går att plocka direkt från träden. De nya smakerna innehåller bara naturliga smakämnen precis som Ramlösas övriga sortiment, men innehåller efter förfrågan hos konsumenterna, mindre kolsyra än tidigare.

– De nya smakerna från Ramlösa hämtar inspiration från de platser på jorden där citrusfrukterna är som allra bäst. Citronerna från Sicilien är friska och söta och passar utmärkt tillsammans med hallon. Lime från Key West är berömd för sin syrlighet och tydliga arom vilket vägs upp av den milda men söta ananasen, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Sicilien, Italien
De sicilianska citronerna är kända för sitt söta fruktkött och blommiga doft och har till och med gett upphov till ett ordspråk som lyder ”är det inte sicilianska citroner är det inte citroner”.

Key West, Florida, USA
Limefrukterna som växer i området är små och syrliga och används med fördel som smakförhöjare över färsk fisk och skaldjur. Dessutom har de gett namn åt den berömda amerikanska desserten Key Lime Pie.

Ramlösas vatten
Ramlösa har i århundraden levererat friskt och naturligt mineralvatten från källan i Ramlösa Hälsobrunn. Redan år 1707 ansåg provinsialläkaren Johan Jacob Döbelius att Ramlösas vatten hade ”en mycket god inverkan på hälsan”. Det tar 70 år för en droppe regnvatten att nå Ramlösas källa. Under den tiden har vattnet renats och berikats med mineraler från berggrunden.

Ramlösa lanserade 1990 sin första smaksättning, Ramlösa Citrus, och sedan dess har smaksatt mineralvatten blivit alltmer populärt. Ramlösa Sicilian lemon & raspberry och Ramlösa Key lime & pineapple är årets andra nyhet från Ramlösa. Tidigare i år lanserades Ramlösa Kiwi. De nya smakerna kommer att säljas i 50 cl petflaskor och finns att köpa från och med vecka 14.

Recept

Key Lime Pie by Roy Fares (8st portionspajer)

Ingredienser

Mördeg
120 g smör – rumstemperatur
60 g florsocker (1dl)
180 g vetemjöl (3dl)
20 g äggula (1st)

Lime fyllning
125 g lime saft (5st) + lime zest
400 g kondenserad mjölk (1 burk)
10 g vaniljsocker (1msk)
30 g äggula (2st)
110 g ägg (2st)

Dekoration (valfritt)
400 g vispgrädde (4dl)
1/2 ananas, i skivor

Gör så här

Mördeg
Knåda samman alla ingredienser i en bunke för hand eller i en matberedare till en deg. Plasta degen och låt vila i kylen i 20 minuter. Ta ut degen, knåda lite lätt och kavla ut på ett mjölat bord 3 – 4 mm tjock och ta ut 8 bottnar med en rund utstickare. Fodra runda bakformar som är 8 cm i diameter och se till att degen går över kanterna, skär bort överflödig deg, nagga botten med en sked och stoppa in formarna i frysen i 20 – 30 minuter. Sätt ugnen på 180 grader, grädda bottnarna i 10 minuter tills de fått en fin färg, ta ut och låt svalna helt innan du vänder ur dem ur formarna.

Fyllning
Sätt ugnen på 170 grader. Pressa limen och häll saften i en bunke, blanda i kondenserad mjölk, vaniljsocker och blanda väl med en slickepott. Blanda försiktigt i äggulorna och äggen till en slät fyllning. Dela upp fyllningen i de förbakade pajskalen. Grädda mitt i ugnen på 170 grader i 11 – 13 minuter.

Dekorerar med en klick vispad grädde och en ananasskiva.

Lemonesu by Roy Fares (6 – 7 portioner)

Ingredienser

Lemon curd
100 g citronsaft (2st)
180 g strösocker (2dl)
30 g äggula (2st)
55 g ägg (1st)
100 g osaltat smör

Hallonsås
300 g hallon
65 g strösocker (3/4dl)
50 g vatten
1 st citron

Citronmousse
250 g mascarpone
200 g grädde

Hela satsen Lemon curd
12st lady finger kex

Gör så här

Lemon curd
Pressa citronsaft och lägg i en kastrull tillsammans med strösocker. Blanda äggula och ägg i en bunke. Koka upp citronsaft och strösocker och häll det över äggen och blanda väl. Sänk värmen på spisen och häll tillbaka allt i kastrullen, under konstant omröring värmer du på allt tills den börjar tjockna till lite lätt. Häll över curden i en ren bunke och klicka i smöret, blanda väl till en slät smet. Plasta och låt svalna helt i kylen, minst 2 – 3 timmar.

Hallon dränkning
Värm på hallon, strösocker, vatten och citronjuice i en kastrull tills det börjar koka och hallonen blivit mjuka. Mixa allt med en stavmixer och häll det genom en sil så att du får en len och fin hallonsås.

Citronmousse
Vispa mascarpone med grädde, lite i taget, till en fast kräm. Vispa sedan i hela satsen Lemon curd, vispa tills moussen känns lagom fast och krämig.

Montering

• Lägg några bitar kex i botten av dessertglasen
  • Häll på hallonsås
  • Lägg på ett lager citronmousse och upprepa en gång till