Refresh-vinnare ordnar rollerdisco i Kungsan – Stockholm Roller Derby tog hem 100 000 kronor i Pepsi Refresh

Björn Ranelid och Petra ”September” Marklund gillade idén att låta fler ta del av uppstickarsporten Roller Derby. Som vinnare i Pepsis idétävling Pepsi Refresh Project ska laget Stockholm Roller Derby använda förstapriset på 100 000 kronor till att ordna ett rollerdisco i Stockholm sommaren 2012 – mitt i Kungsträdgården.

Roller Derby är sporten där alla kan vara med – förutsatt att du klarar att hantera hårda tacklingar när du står på rullskridskor. Nu kan ännu fler få chansen att testa sporten från USA som växer snabbt i Sverige, en sport där attityd är lika viktigt som teknik. Stockholm Roller Derby, ett av Sveriges bästa lag med flera spelare i landslaget har tagit hem förstapriset på 100 000 kronor i idétävlingen Pepsi Refresh och nu i sommar anordnar man ett roller disco i Stockholm.

– Vi vill ge fler en chans att upptäcka hur kul Roller Derby är. Först bjuder vi in till uppvisningsmatch, sedan öppnar vi upp golvet för alla. Då blir det blir ett klassiskt "roller disco" med bra musik och möjlighet att prova olika övningar, säger Stina Axelsson i Stockholm Roller Derby.

En jury bestående av melodifestivalaktuella Björn Ranelid, artisten Petra ”September” Marklund och Nanny Marianovic från Fryshuset gav deras idé högsta betyg bland de tio finalisterna i tävlingen och nu letar man efter en plats som kan ta emot evenemanget. Drömmen för laget är att det blir Kungsträdgården som fylls med 70-talshits och rullskridskor.

Om Pepsi Refresh Project
Satsningen Pepsi Refresh Project lanserades i Sverige under våren och hämtar inspiration från den amerikanska upplagan. Genom en rad utmaningar har Pepsi uppmuntrat ungas idéer och kreativitet i ett projekt som löper året ut. Tio projekt går till final där de får presentera sina idéer för en jury bestående av författaren Björn Ranelid, en representant från Fryshuset samt en gästdomare. Projektets ambassadör och ansikte utåt är artisten Petra ”September” Marklund, och Pepsi Refresh Project genomförs i nära samarbete med Fryshuset som dagligen arbetar med att uppmuntra ungdomar att följa sina drömmar och som bidrar med coachning till de vinnande bidragen.

Henric Byström, PR-Chef Carlsberg Sverige, tel: 070-483 05 48, e-mail; henric.bystrom@carlsberg.se

Stina Axelson, Stockholm Roller Derby, tel: 070-161 39 02, e-mail; stina.axelson@hotmail.com

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett brett vin- och spritsortiment. Carlsbergs framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet i över 40 länder. Mer information om företagen finns på www.carlsbergsverige.se

Om Fryshuset