Så firas Saint Patrick’s Day i Sverige – försäljningen av Guinness rusar

På söndag den 17 mars är det Saint Patrick’s Day och den irländska nationaldagen blir allt större i Sverige. Det märks inte minst på försäljningen av Guinness, som rusar med över 70 procent på svenska pubar och krogar. Det visar Carlsberg Sveriges nya siffror.

Saint Patrick’s Day firas till minne av Irlands skyddshelgon Patrick och över hela världen samlas mer än 70 miljoner människor för att skåla in Irlands nationaldag. Irlands nationaldryck Guinness är ett givet inslag i firandet: Det dricks mer än 13 miljoner glas Guinness runt om i världen under dagen.

Denna siffra bidrar också svenskarna alltmer till. Saint Patrick’s Day-firandet växer i Sverige, vilket märks på Guinness-försäljningen. Under hela mars stiger försäljningen med över 70 procent och rusar i samband med Saint Patrick’s Day.

– Vi har sett ett allt större intresse för St. Patrick’s Day i Sverige under de senaste åren och försäljningen av Guinness har nått nya rekordnivåer. För två år sedan lanserades dessutom Guinness alkoholfri som har gjort att ännu flera har upptäckt Irlands svarta guld, säger Ole Höglind, marknadsansvarig på Carlsberg Sverige som säljer och distribuerar Guinness på den svenska marknaden.

Så firas St. Patrick’s Day i Sverige
En annan viktig del under St. Patrick’s day är den traditionsenliga paraden som genomförs i stora och små städer över hela världen, så även i Sverige som sedan 19 år tillbaka har en egen St. Patrick’s Day-parad som arrangeras av Svensk-irländska föreningen. Paraden avgår från Kungsträdgården i Stockholm på lördag den 16 mars klockan 15.00, men festligheterna börjar redan klockan tolv med bland annat irländsk dans och musik.

Men det går också utmärkt att fira St. Patrick’s Day var du än befinner dig i landet.  Det är bara att kliva in på närmsta irländska pub och hänga med i festligheterna som pågår under hela helgen.

Här kan du fira Saint Patrick’s Day
Över 250 krogar i Sverige som serverar Guinness kommer att hylla Saint Patrick’s Day, här är några som du kan besöka:

Över hela landet

Åre
Werséns, Åre Torg

Fakta om Guinness
Guinness, eller ”Black Stuff som den också kallas, började bryggas redan år 1759 när Arthur Guinness tecknade ett 9 000-årigt hyresavtal på St. James’s Gate Brewery i Dublin. Idag säljs Guinness i över 120 länder och är för många synonymt med den öltyp som kallas stout.

För mer information, kontakta:
Casper Danielsson, kommunikationschef Carlsberg Sverige,
casper.danielsson@carlsberg.se, 070 305 47 33

Carlsberg Sverige
We are Brewing for a Better Today & Tomorrow
Carlsberg Sverige är, med fler än 50 starka varumärken, Sveriges ledande dryckesföretag. Vi utvecklar, tillverkar, distribuerar, marknadsför och säljer öl, cider, läsk och mineralvatten. Några av våra välkända och folkkära varumärken är Carlsberg, Falcon, Eriksberg, Ramlösa, Somersby och Pepsi. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hållbart företagande som sträcker sig mer än 300 år tillbaka i tiden. Genom att vara innovativa driver vi utvecklingen av svensk dryckeskultur, samtidigt som vi värnar om tradition, hantverk, hög kvalitet och hållbarhet. Läs mer om Carlsberg Sverige och vårt hållbarhetsarbete Together Towards Zero and Beyond.