St. Patrick’s Day - en högtid där mat och dryck står i centrum

Söndagen den 17:e mars infaller Irlands nationaldag St. Patricks Day. En familjehögtid som växer för varje år och som firas av drygt 60 miljoner människor världen över. Guinness, världens mest sålda stout har en given plats i festligheterna där umgänge, mat och dryck står i centrum. Med sin sötma, kaffe- och chokladsmak uppskattas den svarta stouten av både män och kvinnor. Fira S:t Patrick´s Day med familj och vänner och njut av trendriktig St. Patricks Day-fika nu på söndag med ölglass och nybakta Guinness Cupcakes.

Till minne av skyddshelgonet Saint Patrick som bidrog till att göra Irland katolskt, firas sedan 1700-talet årligen en av världens mest uppmärksammade nationaldagar den 17 mars. Dagen firas med grönklädd parad, sång och dans och kännetecknas av glädje och fest med fokus på god mat och dryck. Irlands kanske mest kända exportvara Guinness är en populär törstsläckare under festligheterna, bara i Sverige ökar försäljningen av drycken med cirka 40 procent kring den irländska högtiden.

– Trots den mörka färgen är Guinness ett mycket lättare och mer uppfriskande öl än vad många tror. Myten att kvinnor inte dricker Guinness är nonsens, de nyanserade kaffe- och chokladtonerna uppskattas av både män och kvinnor och passar utmärkt till speciellt ostron men även bakverk, säger Anna Wallner, ölutbildare på Carlsberg Sverige.

Öl + glass
En populär trend har blivit att avnjuta öl tillsammans med glass och den senaste är Guinness Float, som består av Guinness och vaniljglass (recept bifogat). En annan uppskattad kombination är Guinness och choklad som passar utmärkt i ett recept med cupcakes (recept bifogat).

Här firar du St. Patrick’s Day i Sverige
Det svenska firandet av St. Patrick’s Day blir bara större och större och kommer i år att firas traditionsenligt på irländska pubar över hela landet och med parad lördagen den 16 mars i huvudstaden. St. Patrick’s Day-paraden startar klockan 13.00 vid Kungliga biblioteket i Humlegården, Stockholm, och avslutas vid Kornhamnstorg i Gamla Stan där festligheterna fortsätter. Den 17 mars kommer Friends Arena att ingå i projektet ”How Green Can You Go?” tillsammans med flera andra kända landmärken i världen och lysas upp i grönt för att uppmärksamma St. Patrick’s Day.

Så häller du upp en perfekt Guinness hemma
1.      Ta ett rent stort glas, helst ett pintglas
2.      Kyl ölet lagom – ett gott öl ska nästan aldrig vara iskallt då det tar bort en del av smaken
3.      Öppna ölet och håll glaset i 45 graders vinkel
4.      Häll försiktigt i ölet vid sidan av glaset och låt inte flaskan/burken röra öl eller glas
5.      Tillåt ölet att vila för att utveckla det karaktäristiskt krämiga skummet

För mer information, kontakta:
Henric Byström, Kommunikationschef, Carlsberg Sverige, Tel: 070-483 05 48, E-post: henric.bystrom@carlsberg.se

För högupplösta bilder:

Recept

Baby Guinness (ca 20 st)

Ingredienser:
250 ml Guinness
250 gr normal saltat smör
75 gr kakao
400 gr strösocker
140 ml vispgrädde
2 ägg
1 vaniljstång (skär vaniljstången i mitten och skrapa ur fröna)
275 gr vetemjöl
2 1/2 tsk bikarbonat
100 gr valnötskärnor

Glasyr:
300 gr Philadelphia ost
150 gr florsocker
125 ml vispgrädde

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader och ställ ut muffinsformar på en plåt. Smält smör i en kastrull tillsammans med Guinness. Ta bort kastrullen från värmen och vispa i kakao och socker. Blanda grädde, ägg och vanilj i en separat skål och tillsätt Guinness-smeten samt mjöl och bikarbonat i smeten. Hacka valnötterna fint och blanda i smeten. Häll smeten i muffinsformarna och grädda i mitten av ugnen 15 -20 minuter. Ta ut och låt svalna. Glasyr: Häll florsockret i en skål genom en sil. Blanda i Philadelphiaosten samt grädden och vispa till en slät smet. Bre på glasyren när muffisarna kallnat. Servera och njut!

Guinness Float

Ingredienser:
1 flaska/burk Guinness
2-3 skedar vaniljglass

Gör så här:
Lägg glassen i botten av ett kylt glas och häll försiktigt på Guinness (se ovan för hur man häller upp den perfekt).

Beannacht na feile Padraig ort!

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett vin- och spritsortiment. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet på 150 marknader. Mer information på www.carlsbergsverige.se