Succésatsningen Pepsi Refresh exporteras från USA till Europa Pepsi gör storsatsning med Carlsberg Sverige 2011

I år gör PepsiCo International och Carlsberg Sverige sin största satsning någonsin på den svenska marknaden. Navet för satsningen är ett onlineprojekt för att uppmuntra ungas idékraft och entreprenörskap. ”Pepsi Refresh” är en digital och social plattform där unga genom olika initiativ tävlar om att vinna 800 000 kronor och andra medel för att förverkliga sina idéer.

Nu tar PepsiCo och Carlsberg Sverige hit succéprojektet från USA för att på allvar ge sig in i cola-kampen och ta en större del av den svenska läskmarknaden. Idag har Pepsi 99 procents kännedom på den svenska marknaden, men detta till trots har försäljningsutvecklingen i stort sett legat stilla de senaste åren. I Sverige såldes totalt över 700 000 000 liter läsk under 2010, vilket är en ökning på 1,3 procent jämfört med 2009. Överlägset populärast är coladrycker som står för över 50 procent av all läsk som säljs i dagligvaruhandeln.

- Vi ska bli en utmanare att räkna med, på ett sätt som kännetecknar Pepsi. Med utgångspunkt i ungas engagemang och digitala liv ska vi utmana deras kreativitet, ge dem en arena att synas på och möjlighet att vinna medel för att förverkliga sina idéer, säger Jeff Jackett, Nordisk marknadsdirektör Pepsico International.

Pepsi Refresh är ett initiativ som med utgångspunkt i en digital och social plattform ska engagera ungdomar främst 16-24 år under minst ett halvårs tid. Projektet lanseras brett under april och knyter ihop samtliga kanaler – från online och sociala medier till tv-reklam samt satsningar i butiksled och restaurang. Pepsi kommer att satsa historiskt tungt i media med nya reklamfilmer som utgår från den digitala plattformen och målgruppens engagemang. Pepsi och Carlsberg Sverige satsar även på fler säljare som fokuserar på varumärket och kundspecifika kampanjer.

- Vi kommer även att samarbeta tätt med Fryshuset, en aktör som länge arbetat för att ge unga människor möjlighet att utvecklas, må bra och växa. Det är en perfekt partner för Pepsi Refresh, avslutar Jeff Jackett.

Utöver Sverige lanserar Pepsico projektet Pepsi Refresh i fler än 25 länder, bland annat Italien, Ryssland, Portugal, Turkiet, Argentina och Brasilien.

Om Pepsi Refresh
I USA har refresh-projektet varit en stor succé 2010, med fler röster (75 miljoner) på idéerna än på Barack Obama i det amerikanska presidentvalet. Fler än 120 000 idéer exponerades och initiativet hade mer än 2 miljoner fans på Facebook. Se mer: www.refresheverything.com

Henric Byström, PR-Chef Carlsberg Sverige, tel 070-483 05 48, e-mail henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett brett vin- och spritsortiment. Carlsbergs framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet i över 40 länder. Mer information om företagen finns på www.carlsbergsverige.se