Svensk ishockey får äntligen ett officiellt Hall of Fame där legender hyllas!

Hockey legends är svensk hockeys officiella hall of fame. Hockey legends är en unik satsning där hockeylegender hyllas med hjälp av hockeysupportrar. Svenska Ishockeyförbundet står bakom Hockey Legends som lanseras i ett nära samarbete med Tre Kronors nya huvudsponsor Falcon.

Sverige är en av världens bästa hockeynationer med vm-guld och os-guld i bagaget samt mängder av minnesvärda prestationer på både lag- och individuell nivå. Trots detta har svensk hockey och dess supportrar inte haft möjlighet att hylla hockeylegenderna som sig bör. Hockey Legends är en unik satsning där Svenska Ishockeyförbundet tillsammans med Tre Kronors nya huvudsponsor Falcon vill lyfta fram de största legenderna i strålkastarljuset och, med hjälp av hockeysupportrar, göra dessa odödliga för all framtid.

Vi är jättestolta över att kunna presentera denna satsning för de svenska hockeysupportrarna. Det är hög tid att hylla alla våra legendariska hjältar på ett större sätt och vi är glada över att samarbetet med Falcon möjliggjort detta säger Jörgen Lindgren, generalsekreterare vid Svenska Ishockeyförbundet.

Hockey Legends innefattar svensk ishockeys officiella Hall of Fame där folkets röst räknas när det gäller att välja vilka enskilda prestationer och hela karriärer som är värda att hyllas mest och erhålla officiella utmärkelser. Hockey Legends lanseras i samband med LG Hockey Games där tre, än så länge hemliga, legender att presenteras och hyllas på isen. Vid lanseringen av hockeylegends.se finns drygt 50 legender representerade, men fler tillkommer inom kort. En av dem är landslags- och Leksandslegenden Jonas Bergqvist som har näst flest landskamper för Tre Kronor genom tiderna:

Som hockeyälskare och representant för svensk hockey omfamnar jag detta initiativ. Svensk hockey behöver den här samlingsplatsen. Som före detta spelare är jag verkligen hedrad av att få vara med i detta fina sammanhang säger Jonas Bergqvist. Vidare tror Jonas att han har medhåll från resten av spelarkåren.

Falcon (Carlsberg Sverige) har tecknat ett treårigt avtal som ny huvudsponsor till Tre Kronor och kommer att genomföra en rad aktiviteter kopplade till Hockey Legends-satsningen under de kommande åren.

Falcon är ett varumärke som, precis som Tre Kronor, handlar om traditioner och kvalitet. Vi arbetar med devisen att det inte finns några genvägar till att uppnå legendstatus, säger Mark Jensen vd på Carlsberg Sverige. Dessutom har Falcon varit en trogen och lojal samarbetspartner till svensk ishockey genom åren och därför känns det helt naturligt för oss att vara med och möjliggöra denna satsning. Vi kommer att engagera hockeypubliken genom att aktivera Hockey Legends tillsammans med våra kunder i dagligvaruhandeln och på restaurangmarknaden.

Idé och koncept har tagits fram tillsammans med kommunikationsbyrån Sport & Brands och Svenska Ishockeyförbundets partner i sponsringsfrågor, Infront Sverige AB, har medverkat vid framtagandet av detta samarbete.

För mer information om satsningen kontakta:

Jörgen Lindgren, Svenska Ishockeyförbundets generalsekreterare,

mobiltel: 070 – 445 04 34. E-post: jorgen.lindgren@swehockey.se

Tomas Bjernudd, Svenska Ishockeyförbundets marknads- och kommunikationschef,

mobiltel: 070 – 445 04 31. E-post: tomas.bjernudd@swehockey.se

Henric Byström, PR-Chef Carlsberg Sverige,

tel: 08 – 757 70 84 henric.bystrom@carlsberg.se

Hockey Legends – sponsored by Falcon

Svenska Ishockeyförbundet och Falcon presenterar stolt svensk ishockeys officiella Hall of Fame med syftet att samla och hylla våra största legender. På sajten Hockeylegends.se, och via en speciell Hockey Legends-applikation för iPhone och Android, kan besökaren (förutom att bara hänga runt och kolla in legenderna) delta i omröstningar och tävlingar, utmana med sin kunskap, hitta närmaste sportbar och själv uppnå legendstatus. Falcon kommer även att presentera Hockey Legends på olika Elitseriearenor runtom i landet, genomföra en rad aktiviteter under LG Hockey Games i Globen, arbeta med konceptet i utvalda sportbarer och dagligvaruhandeln samt integrera satsningen i reklamsammanhang. Idé och koncept är framtaget tillsammans med kommunikationsbyrån Sport & Brands.

www.hockeylegends.se