Svenske Joakim bakom världens dyraste öl – såldes för rekordpris på auktion

Världens dyraste öl, skapad för att hylla världens bästa fotbollstränare. Det lyckades Joakim Losin på Carlsberg med efter att ha legat bakom idén till en specialbrygd öl i Liverpool-tränaren Jürgen Klopps ära. Den dyraste flaskan såldes på auktion i juni för 9 000 pund, motsvarande 120 000 SEK.

Carlsberg och den engelska fotbollsklubben Liverpool går långt tillbaka. Varumärket har varit partner till klubben i över 30 år och prytt framsidan på många ikoniska matchtröjor. Därför var det inte annat självklart att brygga ett specialframtaget öl för att hylla den avgående och kultförklarade tränaren Jürgen Klopp, som lett klubben till stora framgångar. I alla fall om man frågar Carlsbergaren Joakim Losin.

– Idén kom när jag var inbjuden för att fira minst 15 år till som stolt sponsor till Liverpool. Då hade Jürgen Klopp, som jobbar nära bryggeriet Erdinger, just bestämt sig för att lämna och tanken om ett samarbete kändes självklar när jag satt och reflekterade på en lokal pub, säger han.

Rekordhöga summan: 120 000 SEK – för en öl
Teamen på Erdinger och Carlsberg började genast arbeta på idén tillsammans i sann Liverpool-anda (”You never walk alone”). Utkomsten blev ett öl bryggt i en upplaga om 491 flaskor – en flaska för varje enskild match som Jürgen Klopp varit tränare för Liverpool.

Flaskorna har varit heta villebråd för fans runt om i världen. Minst sagt. När allt summerades den 30 maj hade en av flaskorna – nummer 491 – sålts som den enskilt dyraste flaskan öl någonsin. Just denna flaska är tillägnad Jürgen Klopps sista match, en 2-0-vinst hemma mot Wolverhampton den 19 maj i år på Anfield. Prislappen landade på hela 9000 pund, motsvarande 120 000 SEK, vilket saknar motstycke för en enskild öl tidigare i historien. Tidigare stod en flaska Allsopp's Arctic Ale från 1857-59 för rekordet, som såldes för i sammanhanget blygsamma 5600 pund i mars 2007. Intäkterna från försäljningen kommer att skänkas till Liverpool Foundation, som jobbar med att göra livet bättre för utsatta familjer och ungdomar i Liverpool-området.

Om det var värt det? Probably.

Så smakar världens dyraste öl
Själva ölet är bryggt på Carlsbergs Research Center i Köpenhamn och är en sann blandning av Carlsberg och Erdinger: Lika delar tyskt vete och dansk kornmalt, jäst från bägge bryggerierna och allt toppat med en gnutta röd malt för Liverpool. Tillsammans med en fruktig humlemix ges ölet tydliga smaker av passionsfrukt. Ölet är 8,0 % och har tappats på 75-centiliters champagnelika flaskor med gott om kolsyra. Etiketten pryds av Jürgen Klopps Kalifornien-vita leende och texten Believers Brew, från ett av hans mera ikoniska citat.

– Ölet är en kombination mellan en Carlsberg Pilsner och Erdinger Weissbier, vilket är en lätt, rent balanserad bryggd med dansk-tyska influenser – precis så som Jürgen skulle vilja ha det, säger Joakim Losin och fortsätter:

– Jag misstänker att inte många av de 491 flaskorna kommer att öppnas och drickas, utan i stället hamnar på Liverpool-altare hemma hos fans runt om i världen. Men det smakar extra gott att alla intäkter från detta går till välgörande ändamål för utsatta i Liverpool-området.

Joakim Losin, Carlsberg och grundare Nya Carnegiebryggeriet
joakim.losin@greatbrewco.com, +41 792614240

Casper Danielsson, kommunikationschef Carlsberg Sverige,
casper.danielsson@carlsberg.se, 070 305 47 33

Carlsberg Sverige
We are Brewing for a Better Today & Tomorrow
Carlsberg Sverige är, med fler än 50 starka varumärken, Sveriges ledande dryckesföretag. Vi utvecklar, tillverkar, distribuerar, marknadsför och säljer öl, cider, läsk och mineralvatten. Några av våra välkända och folkkära varumärken är Carlsberg, Falcon, Eriksberg, Ramlösa, Somersby och Pepsi. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hållbart företagande som sträcker sig mer än 300 år tillbaka i tiden. Genom att vara innovativa driver vi utvecklingen av svensk dryckeskultur, samtidigt som vi värnar om tradition, hantverk, hög kvalitet och hållbarhet. Läs mer om Carlsberg Sverige och vårt hållbarhetsarbete Together Towards Zero and Beyond.