Väntad rekordförsäljning för alkoholfri öl under fotbolls-EM

Fotbolls-EM för damer har sparkat igång och då spås Carlsberg Sveriges försäljning av alkoholfri öl skjuta i höjden. Fotbollsmästerskap innebär oftast ökad ölförsäljning, särskilt i kombination med fint sommarväder. Under fotbolls-EM för damer i Sverige har Carlsberg Sverige satsat extra på alkoholfri öl på alla arenor där matcherna spelas. En ny undersökning visar dessutom att åtta av tio svenskar kan tänka sig att dricka alkoholfri öl under fotbolls-EM.

– Vi har märkt ett allt större intresse för våra alkoholfria ölsorter. Carlsberg Non Alcoholic lanserades för sju år sedan och har bara blivit mer populär för varje år som går. Vi tror på försäljningsrekord under fotbolls-EM. Alla arenor där matcherna spelas kommer att sälja Carlsberg Non Alcoholic. Det är en del i vår sponsorsatsning, säger Jacob Anderson, produktansvarig på Carlsberg.

Under förra året ökade Carlsberg Sveriges försäljning av alkoholfri öl med hela 28 procent. Ökningen berodde främst på en stark utveckling för storsäljaren Carlsberg Non Alcoholic som sålde över 1,2 miljoner liter. Carlsberg Sverige har idag en marknadsandel på 45 procent i det alkoholfria ölsegmentet på Systembolaget och 52 procent i dagligvaruhandeln.

– Förra året sålde vi 150 000 liter av Carlsberg Non Alcoholic under juli månad. En ökning med 25 procent från samma period året innan. I år pekar det mesta på ett nytt försäljningsrekord i och med fotbolls-EM för damer, säger Jacob Anderson.

Enligt en färsk undersökning från SSI, kan 78 procent av svenskarna tänka sig att dricka alkoholfri öl när de tittar på fotbolls-EM. Alkolholfri öl är ungefär lika populärt bland både män och kvinnor, men männen verkar vara lite extra förtjusta i drycken. 80 procent av männen och 74 procent av kvinnorna svarade att de kunde tänka sig att dricka alkoholfri öl under fotbolls-EM.

Däremot är det stor skillnad mellan vad män och kvinnor helst äter när de tittar på fotboll. Männens absoluta favorit är pizza, medan kvinnorna föredrar plockmat.

Resultat ur undersökningen:

Kan du tänka dig att dricka alkoholfri öl i sommar? (alla)

1  Ja, minst en gång  28 %
2  Ja, fler än fem gånger  16 %
3  Nej   56 %

Kan du tänka dig att dricka alkoholfri öl när du tittar på fotbolls-EM för damer? (alla)

Ja, någon gång 75 %
2 Ja, flera gånger  22 %

Vilken är din favoritmat när du tittar på fotbolls-EM för damer? (män)

1 Pizza  28 %
Plockmat  11 %
3 Pasta    5 %
4 Hamburgare    5 %
5 Sallad    4 %
6 Korv    3 %
7 Fisk    2 %
8 Annat  10 %
9 Jag tittar inte på fotbolls-EM för damer  31 %

Vilken är din favoritmat när du tittar på fotbolls-EM för damer? (kvinnor)

Plockmat  16 %
2 Pizza  12 %
3 Sallad    5 %
4 Hamburgare      1 %
5 Korv    1 %
6 Pasta    1 %
7 Fisk    0 %
8 Annat    6 %
9 Jag tittar inte på fotbolls-EM för damer  59 %

Fakta om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av SSI (Survey Sampling International) på uppdrag av Carlsbergs Sverige. 500 svenskar deltog i en webbundersökning mellan 8-10 juli 2013.

Fakta om Carlsberg och Fotbolls-EM för damer 2013:
UEFA Womens EURO 2013 går av stapeln i Sverige den 10 till den 28 juli. Carlsberg är sponsor och officiell ölleverantör. I alla sju värdstäderna finns det ”fan parks” där fansen kan träffas före, under och efter matcherna och på alla arenor serveras alkoholfri öl.

– Vi är mycket glada över att vara sponsor för fotbolls-EM 2013 för damer. I en tid då vi ser en stark marknadsutveckling i Sverige är det fantastiskt att förknippas med en så stor händelse. Carlsbergs varumärke har en lång tradition av att samarbeta med fotbollens organisationer och vi är stolta över att få hjälpa till att främja utvecklingen av damfotboll, säger Carlsberg Sveriges vd Mark Jensen.

Mer information, vänligen kontakta:
Henric Byström, Kommunikationschef, Carlsberg Sverige
henric.bystrom@carlsberg.se, +46 704 83 05 48