Världsrekord i grillning

Torsdag, 22 september 2016, tänds Villa Godthems grillar på Djurgården. Under ledning av Johan ”Matgeek” Hedberg är siktet inställt på nytt världsrekord i maratongrillning.

I morgon torsdag är det dags för ett världsrekordförsök i grillning på Villa Godthem, Djurgården i Stockholm. Målsättningen är att hålla kämparglöden i gång tills det nuvarande världsrekordet på ett och ett halvt dygn är slaget. Vid grillen står Youtubeprofilen Johan “Matgeek” Hedberg och hans medgrillare Annie Hesselstad, konditor.

– Vi älskar att grilla, gärna året runt. Under sommaren lanserade vi sajten Grilla4Ever.se. Nu vill vi testa gränserna för extremgrillning. Johan “Matgeek” Hedberg antog utmaningen att försöka slå ett världsrekord tillsammans med sin medgrillare Annie Hesselstad, vilket vi kommer att livesända direkt på Youtube, säger Nils Nordqvist, Senior Brand Manager för Falcon.

Allmänheten kan följa hela världsrekordförsöket i Villa Godthems trädgård på Djurgården i Stockholm, eller live på Youtube. För att rekordet ska bli ett officiellt världsrekord krävs att grillningen pågår utan uppehåll. Det innebär rigorösa förberedelser. Både för att förbereda allt som ska grillas, beräkna hur mycket kryddor som behövs. Och framför allt förmågan att kunna hålla sig vaken.

– Jag och Annie har förberett oss ordentligt för att kunna klara av att slå rekordet. Vi har ett detaljerat grillschema som styr vad vi kommer att grilla och vid vilken tidpunkt. Eftersom vi räknar med att grilla över 36 timmar så kommer vi att hinna med att grilla väldigt mycket olika grönsaker, skaldjur, ribs, korvar, karré, burgare, brisket och kyckling. Kom gärna förbi och heja, kommenterar Johan “Matgeek” Hedberg.

Nuvarande världsrekord är 34 timmar och 35 minuters konstant grillning. Följ förberedelserna inför rekordförsöket och livesändningen på Matgeeks Youtube-kanal: https://www.youtube.com/user/matgeek.

Rekordförsöket startar 09.00 torsdagen den 22 september på Villa Godthem, Rosendalsvägen 9 Stockholm. Rekordet väntas bli slaget cirka 19.30 fredagen den 23 september, men ambitionen är att grillen inte ska släckas förrän efter 21.00. Publik på plats kommer att ha möjlighet att beställa och avnjuta en grillmeny mellan 11.30 - 23.59 på torsdagen och 11.30 - 21.00 på fredagen. Åldersgräns 18 år eller i målsmans sällskap.

E-mail: henric.bystrom@carlsberg.se