Telia byter affärsresebyrå Carlson Wagonlit Travel får stororder värd 500 MSEK

Report this content

Telia byter affärsresebyrå Carlson Wagonlit Travel får stororder värd 500 MSEK Efter 10 års samarbete med en resebyrå har nu Telia skrivit avtal med Carlson Wagonlit Travel. Efter en kort och intensiv upphandling bland landets affärsresebyråer tog Carlson Wagonlit Travel hem kontraktet, som är ett av de tre största i landet. Telias resomsättning är 500 MSEK. Bland annat innebär kontraktet att ett 25-tal nya medarbetare anställs i Falun och ett tiotal på de befintliga kontoren i Göteborg och Stockholm. Avgörande för Telias val av ny affärsresebyrå var Carlson Wagonlit Travels proaktivitet och initiativförmåga. - Anledningen till den korta anbudstiden och de fria förutsättningarna vi gav de budgivande resebyråerna var just att vi ville få fram vad de kunde erbjuda förutom lägsta pris. Här visade Carlson Wagonlit Travel stor proaktivitet och initiativförmåga, bl a genom att starta upp en speciell enhet för Telia. Uppställningen var stark och man hade i grunden identifierat våra behov kring resehanteringen, säger Lars M Johansson, Travel Manager hos Telia. Telias erfarenhet är att ökat resande ofta ger fler och bättre affärer. - Det är viktigt att sänka resekostnaderna totalt sett, men att få fler och effektivare resor inom samma resebudget kan ge samma resultat. Det viktiga i sammanhanget är att den som reser kan koncentrera sig på uppgiften med resan, säger Lars M Johansson. Speciellt "Telia-kontor" byggs upp i Falun För att kunna ge Telias affärsresenärer och administratörer optimal service öppnar Carlson Wagonlit Travel ett nytt kontor i Falun med cirka 25 medarbetare vars uppgift är att ta hand om Telia. Dessutom kommer de befintliga kontoren i Stockholm och Göteborg att utökas med ett tiotal medarbetare. - Telia är bland de företag som kommit längst i landet när det gäller helintegrerade självbokningssystem för resor. Det ger redan i dag stora administrativa besparingar. Trots det finns det goda förbättringsmöjligheter. Detta är en av de stora områdena som vi ska utveckla tillsammans med Telia, säger Gunnar Altrock, ansvarig Account Manager på Carlson Wagonlit Travel och även ansvarig för planeringen och implementeringen i samarbetet med Telia. - Vår roll är mångfacetterad. Det är lika viktigt att vara resekonsulter för det enkla resandet som att vara konsulter och kreativa reseplanerare vid komplicerade resor runt jordens alla hörn. Och då i alla sammanhang få Telias affärsresenärer att ändra sina beteenden och att se det med positiva ögon, säger Jacc Nilsson, försäljningschef på Carlson Wagonlit Travel. - Det krävs optimal kvalitet i konsultrollerna och att få Telias resenärer att inse vad vår personliga service kan innebära för dem. Dessutom är våra tekniska system för kvalitetssäkring och uppföljning av högsta kvalitet, vilket förhoppningsvis kommer att uppskattas mycket av Telias personal, avslutar Jacc Nilsson. För mer information, kontakta: Gunnar Altrock, Carlson Wagonlit Travel, tel 08-58797100, 0733-320558 Jacc Nilsson, Carlson Wagonlit Travel, tel 08-58797100 mobil: 0708-422635 Anders Olsson, Carlson Wagonlit Travel i Falun, 023-705000, 0709-624408 Lars M Johansson, Telia, tel 08-7136278, 070-6227320. Carlson Wagonlit Travel är en av världens två största affärsresebyråer med över 3000 kontor i 141 länder. Ägare är Carlson-koncernen i USA, grundad av svensk-amerikanen Curtis Carlson, och franska Accor- koncernen. I Sverige har företaget funnits i drygt fem år och har i dag elva kontor i landet. Företaget är den snabbast växande affärsresebyrån i Sverige och är redan seglat upp på tredje plats i storleksordning bland landets affärsresebyråer med en omsättning på 1,5 miljarder SEK. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/07/12/20010712BIT00320/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/07/12/20010712BIT00320/bit0002.pdf