CWT rapporterar ett övergripande starkt resultat för 2013

STOCKHOLM, 20 mars 2014 - Trots att den globala ekonomin under 2013 gav hela branschen en stor utmaning så får ändå det övergripande globala resultatet för CWT anses som starkt.

Den totala volymen minskade visserligen med 2,7 %. Det förklaras dels av ett sviktande ekonomiskt klimat runt om i världen och dels av den globala ekonomin, men också av en minskad federal budget i USA som ledde till minskad efterfrågan på militära resor och regeringsresor.

”Om man däremot bortser från just dessa aspekter så kunde vi se en viss ökning i volym (0,3 %) och i antal transaktioner (0,4 %) totalt sett”, meddelar Johan Wilson, chef för CWT i Norden.Den största tillväxten ses i APAC-regionen (4,5 %) i huvudsak tack vare positiva resultat i Kina och Japan. Transaktionerna i LATAM-regionen minskade trots en stark utveckling i Mexico och EMEA minskade med 0,8 % vilket reflekterar den mycket ostadiga ekonomin som härskat i hela regionen under 2013.

I Sverige slutade året bättre än vad man vågat hoppas på med tanke på den ekonomiska utvecklingen. Så även om det slutliga resultatet inte riktigt nådde budget så förklaras det av en betydande nedgång i marknaden vilket man till stor del lyckats parera med strikt kostnadskontroll under året.

”Förutom det ekonomiska resultatet är vi stolta att kunna uppvisa oerhört starkt resultat för kundtillfredsställelse. Vi har 91 % nöjdhet bland travel managers/ reseansvariga och 88 % nöjdhet hos resenärerna själva. Det ledde till att vi behöll 98 % av våra kunder. Dessutom kan vi stoltsera med att CWT To Go – vår egen reseapp - under 2013 nådde över 158 000 nedladdningar”, avslutar Johan Wilson.

CWT är världsledande inom business travel management och meetings och events med representation i fler än 150 länder. Kärnverksamheten är att hjälpa företag och organisationer av alla storlekar att få mest möjliga värde ut av sina affärsresor och möten. CWT har 20 000 anställda världen över. I Sverige är vi ca 250 anställda fördelade på sex kontor. För mer information besök: www.carlsonwagonlit.se
Följ oss gärna på
Twitter@CWT_Sweden.

Förutom det ekonomiska resultatet är vi stolta att kunna uppvisa oerhört starkt resultat för kundtillfredsställelse och dessutom kan vi stoltsera med att CWT To Go – vår egen reseapp - under 2013 nådde över 158 000 nedladdningar.