CWT STUDIE: 20 % AV ALLA AFFÄRSRESENÄRER GÖR “BLEISURE” RESOR VARJE ÅR

Att addera några dagar fritid i samband med en affärsresa kanske låter som ett relativt nytt fenomen. Men den studie som Carlson Wagonlit Travel’s Solutions Group har genomfört på 29 miljoner affärsresor visar att antalet “bleisure” (business och leisure i samma resa) har varit de samma de senaste fem åren. Se studien här.

Resultatet visar att en av fem affärsresenärer gör bleisure-resor varje år, vilket står för 7 % av samtliga genomförda affärsresor. I näst intill hälften av fallen så läggs den privata tiden i slutet av resan, 34 % i början och i de resterande 20 % av fallen förläggs den privata tiden både i början och i slutet av resan.

”Jag skulle tro att detta är en effekt av att globalisering och snabb teknisk utvecklingen har förändrat vår vardag. Vardagen nuförtiden karaktäriseras av gränslöshet och flexibilitet när det gäller både jobb och fritid. Det är ju så världen ser ut för många av oss”, säger Johan Wilson, chef för CWT i Norden.

Det talas mer och mer om konceptet som sådant så det kan tyckas lite förvånande att det inte varit någon egentlig ökning på ”bleisure” de senaste åren. Det som skett är att resenärer tenderar att göra en till två bleisure-resor om året oberoende av demografi och hur mycket man reser.

Kvinnliga affärsresenärer är mer benägna att göra bleisure-resor än män och yngre resenärer är mer benägna än de äldre. Detta förklaras av att båda kategorier har en, generellt sett, lägre resefrekvens - manliga resenärer reser mer än kvinnliga och äldre reser mer än yngre.

Avstånd spelar också roll: ju längre flight desto större sannolikhet för bleisure. Hur attraktiv en specifik destination är för bleisure beror på vilken stad du reser ifrån. Till exempel så har San Fransisco-London rutten en bleisure-rate på 23 % medan Paris-London har en bleisure-rate på endast 2 %.

Detta är resultat från en studie som gjorts av CWT Solutions Group. De har analyserat data från affärsresor bokade hos CWT mellan 2011 och 2015. Definitionen bleisure kräver att resenären stannar en lördagsnatt på destinationen.

Läs den fullständiga studien från CWT Solutions Group här.

Följ oss på Twitter @CWT_Sweden

Nina Bostedt, Nordic Communications Manager, Carlson Wagonlit Travel

CWT är världsledande inom business travel management och meetings och events med representation i fler än 150 länder. Kärnverksamheten är att hjälpa företag och organisationer av alla storlekar att få mest möjliga värde ut av sina affärsresor och möten. CWT har 20 000 anställda världen över. I Sverige är vi ca 150 anställda fördelade på fem kontor. För mer information besök: www.carlsonwagonlit.se Följ oss gärna på Twitter@CWT_Sweden och på Facebook