Den mobila trenden -inte längre en trend utan en del av vardagen

STOCKHOLM, 9 juli, 2014 - Mobil teknik och mobila applikationer är inte längre en trend; de är en del av vår  vardag – både privat och professionellt. Med stöd av den senaste studien från CWT Travel Management Institute menar CWT att om man använder den mobila tekniken rätt så kan man förhöja hela reseupplevelsen för resenären och samtidigt bidra till att företag får ut mer av sina totala rese- och mötesinvesteringar.

Förutom att mobil teknik blir en större del av vårt vardagsliv så är det också ett faktum att affärsresenären blir mer och mer angelägen om att kunna hantera sina affärsresor på samma sätt som sina privata resor. Det vill säga, de vill kunna genomföra bokningar var de än befinner sig och på det sätt som passar dem just då oavsett om det är via smartphone, platta eller dator. I linje med det visar CWTs studie att antalet mobila bokningar kommer att dubbleras från nu till år 2016.

”Vår prisbelönta app, CWT To Go, är en av de mest innehållsrika reseapparna på marknaden idag. Den får positiva utlåtanden och den innehåller precis de funktioner som resenärerna sagt att de helst vill ha. Det vill säga flygstatus uppdateringar och sin egen reseinformation. Tack vare våra studier så vet vi också vad de prioriterar härnäst och därför introduserar vi under hösten en hotellbokningsfunktion som förstås följs av flygbokning tidigt under nästa år”, säger Johan Wilson, chef för CWT i Norden.

Skillnaden mellan appar för privatresor och appar för affärsresor blir mindre och mindre eftersom användaren egentligen inte har något behov att skilja dessa åt – oftast tvärtom.

Däremot så finns det fortfarande ingen app som tillgodoser samtliga resenärsbehov på ett tillfredsställande sätt genom hela reseprocessen vilket resulterat i att man i regel använder mer än en reseapp.

”Detta öppnar förstås möjligheter för oss på CWT att utveckla och leverera en app som blir det självklara valet för alla som reser. Vi vill att den ska uppfattas som en ”one-stop-shop” som erbjuder alla de funktioner som resenären behöver nu och i framtiden”, säger Johan Wilson.

Om CWT Travel Management Institute
CWT Travel Management Institute publiserar rapporter, djuplodande analyser och mycket annat som tydliggör för företag hur de får ut mest värde av sin totala rese- och mötresinvestering. För mer information vänligen gå till www.carlsonwagonlit.com/en/global/tmi/