Ju mer uppkopplad – desto mindre stress

En omfattande undersökning bland 6000 affärsresenärer från 29 länder listar vad som orsakar mest stress vid resor. Resultaten visar att affärsresenärerna framförallt blir stressade av ”förlorad arbetstid” som uppstår vid bland annat dålig internetuppkoppling.

Det är affärsresebyrån Carlson Wagonlit Travel (CWT) som har låtit intervjua 6000 kvinnor och män som reser i tjänsten med frågor om vad som stressar dem mest. Resultaten visar bland annat att en stressad affärsresenär inte presterar på topp, vilket indirekt blir en dold kostnad i form av minskad produktivitet.

Skillnad mellan män och kvinnor
I topp bland stressfaktorerna ligger problem med bagaget, dålig internetuppkoppling och att behöva resa i ekonomiklass på medel- eller långdistansflygningar. Kvinnor upplever generellt en högre stressnivå än män, men sticker ut som mer toleranta för att resa i ekonomiklass. Av de 12 faktorer som affärsresenärerna upplever som mest stressande, påverkas kvinnor mer än män av alla faktorer utom en (att flyga i ekonomiklass).

– En förklaring till att dålig internetuppkoppling uppfattas som mycket stressande är att man går miste om mycket arbetstid när man reser som man måste ta igen vid ett senare tillfälle. Har man då ingen uppkoppling under resan förlorar man ju faktiskt ”tid” som man hade kunnat arbeta på, eftersom man varken kan svara på e-post eller utföra andra arbetsuppgifter som kräver uppkoppling, säger Johan Wilson, vd på CWT.

De som reser extra mycket, d.v.s. gör 30 eller fler affärsresor per år, hanterar oförutsedda händelser som till exempel borttappat eller försenat bagage bättre än de som reser mindre. Däremot är de som reser extra mycket sämre på att hantera ”förlorad tid”.

Topp-tre områden som genererar mest stress bland både män och kvinnor:

• Förlorad tid – när det är svårt att arbeta som t ex dålig internetuppkoppling, förseningar och att flyga ekonomiklass vid medel- eller långdistansflygningar
  • Oväntade händelser – som till exempel borttappat eller försenat bagage
  • Rutinstörningar – när man inte kan utföra sina vardagsrutiner såsom att träna eller äta hälsosamt

CWT:s ambition är att med utgångspunkt i de resultat som denna studie visat, kunna erbjuda än bättre rådgivning till sina kunder för att de ska kunna minimera sina dolda kostnader som riskerar att uppstå på grund av minskad effektivitet och/eller produktivitet under affärsresor.

Om undersökningen
Undersökingen är genomförd av Carlson Wagonlit Travel:s egen konsultverksamhet, CWT Solutions Group. Det är 6000 affärsresenärer på nio globala företag runt om i världen som har fått svara på frågor om vad de upplever som stressande när de reser (varav drygt 200 är svenska affärsresenärer). På varje fråga fick respondenterna ange en siffra mellan 1-10 på hur stressig en viss situation upplevs, där 10 innebär högst upplevd stress.

Johan Wilson, VD, CWT Sverige AB

För fullständig rapport, vänligen kontakta:
Nina Bostedt, marknads- och kommunikationschef, CWT Sverige AB

Carlson Wagonlit Travel är världsledande inom business travel management och meetings och events med representation i fler än 150 länder. Kärnverksamheten är att hjälpa företag och organisationer av alla storlekar att få mest möjliga värde ut av sina affärsresor och möten. CWT har 20 000 anställda världen över. I Sverige är vi ca 250 anställda fördelade på sex kontor. För mer information besök: www.carlsonwagonlit.se
Följ oss gärna på Twitter@CWT_Sweden.

Snabbfakta