Reseköpare forstsätter fokusera på kostnadsbesparande aktiviteter

STOCKHOLM, 29 JANUARI, 2013 – CWT publicerade i förra veckan sin CWT Travel Management Priorities, en rapport baserad på en internationell undersökning med 800 Travel Managers.

Rapporten visar att den högsta prioriteten under 2013 är den samma som under 2012. Travel Managers kommer att fokusera på områden med störst besparingsmöjligheter snarare än områden som har med resenärens upplevelse att göra. Detta gäller övergripande för alla typer av företag oavsett storlek, industri och resebudget.

”Det nuvarande ekonomiska klimatet gör att pressen ökar på inköpare att reducera kostnader och hantera resandet som helhet på ett mer kostnadseffektivt sätt. Flyg och marktransport representerar ofta den stora delen av företagens totala resebudget så därför är jag inte förvånad över att se att detta område fortfarande är högsta prioritet för de flesta reseköpare”, säger Johan Wilson, VD på Carlson Wagonlit Travel i Sverige.De åtgärder som planeras för att uppnå de besparingar man tänker sig varierar från region till region. Reseköpare i Europa har för avsikt att strama åt sina resepolicies för flyg och tåg för att på så vis tvinga ner sina resekostnader. Undersökningen påvisar också vissa skillnader mellan hur en lokal och en global Travel Manager resonerar. Travel Managers som har en global spännvidd i sitt uppdrag är mer öppna för att prova nya processer och teknologier medan Travel Managers med ett regionalt ansvar tenderar att vara mer traditionella i sitt förhållningssätt.
”En global travel manager har ofta kommit väldigt långt i processen att optimera sitt reseprogram vilket gör att de mestadels är öppna för nya utmaningar och innovativa metoder som exempelvis implementering av social media verktyg eller mobila lösningar som t ex appar”, avslutar Johan Wilson.

Läs gärna hela rapporten här.

CWT är världsledande inom business travel management och meetings och events med representation i fler än 150 länder. Kärnverksamheten är att hjälpa företag och organisationer av alla storlekar att få mest möjliga värde ut av sina affärsresor och möten. CWT har 20 000 anställda världen över. I Sverige är vi ca 250 anställda fördelade på sex kontor. För mer information besök: www.carlsonwagonlit.se
Följ oss gärna på
Twitter@CWT_Sweden.

En global travel manager har ofta kommit väldigt långt i processen att optimera sitt reseprogram vilket gör att de mestadels är öppna för nya utmaningar och innovativa metoder som exempelvis implementering av social media verktyg eller mobila lösningar som t ex appar.
Johan Wilson, VD för CWT i Sverige
Det nuvarande ekonomiska klimatet gör att pressen ökar på inköpare att reducera kostnader och hantera resandet som helhet på ett mer kostnadseffektivt sätt. Flyg och marktransport representerar ofta den stora delen av företagens totala resebudget så därför är jag inte förvånad över att se att detta område fortfarande är högsta prioritet för de flesta reseköpare.
Johan Wilson, VD på Carlson Wagonlit Travel i Sverige.