Fler höjningar sänker kronan

Report this content

Riksbanken står inför ett viktigt beslut angående räntehöjningen efter den senaste dubbelhöjningen i april. Medan svenskarna fortsätter att följa utvecklingen på fastighetsmarknaden så väljer utländska aktörer att med fasa se på utvecklingen i Sverige - en hemmabakad fastighetskris skapad av Riksbankens experiment med minusräntor i högkonjunktur och alltför belånade fastighetsbolag.

Då Riksbanken har indikerat höjning med 25 punkter i juni eller september så har inflationen kommit in lägre än bankens prognos. Nästa inflationssiffra som publiceras den
14 juni kommer att bli avgörande för om banken har höjt färdigt. Marknaden har redan prisat in 40 punkters höjning fram till september, vilket alltså är mer än Riksbankens räntebana och detta trots att inflationen verkar falla snabbare än förväntat. Matpriskollen som mäter inflationen på mat visar på ett trendbrott och priserna faller nu.

Fredrik Carlsson och Martin Norén påpekar i sitt senaste månadsbrev att det kan vara mer fördelaktigt att öka den kvantitativa åtstramningen (Quantitative Tightening - QT), med hänsyn till flera faktorer som talar för att det skulle gynna kronan till skillnad från räntehöjningar. En höjning av styrräntan kan potentiellt påverka fastighetsbolagens värde negativt, vilket i sin tur kan ses som en anledning till att kronan försvagas. Det verkar som att utländska aktörer tar korta positioner i kronan mot bakgrund av detta.

Carlsson Norén rapporterade en nedgång för Carlsson Norén Macro Fund under maj månad på grund av stigande marknadsräntor. Fonden visade ett resultat på -0,44% och +1,49% sedan årsskiftet.

För Carlsson Norén Yield Opportunity som tar kreditrisk så blev utfallet +0,62% i maj och därmed +4,45% sedan årsskiftet.

En nyhet för juni är att bolagets fonder via Fondab AB finns tillgängliga på Fondmarknaden.se, Max Matthiessen, Säkra, Opti, Zikta Invest, Vågen försäkringsbyrå och Hjerta Invest.

Vd Fredrik Carlsson, 0706-929045 eller fredrik.carlsson@carlssonnoren.se

Carlsson Norén Asset Management är en svensk AIF-förvaltare som erbjuder fondförvaltning genom AIF-fonderna Macro Fund och Yield Opportunity samt kundanpassad diskretionär förvaltning. Finansinspektionen beviljade fondbolaget tillstånd att bedriva fondverksamhet 2007 och tillstånd som AIF-förvaltare 2014. Bolagets fonder finns tillgängliga hos Nordnet och Handelsbanken (Yield Opportunity) samt via din bankkontakt på Carnegie, Coeli, Consensus Asset Management, Danske Bank, Nordea, SEB och Fondmarknaden.se, Max Matthiessen, Säkra, Opti, Zikta Invest, Vågen försäkringsbyrå och Hjerta Invest..

För mer information om bolaget, besök www.carlssonnoren.se