Positivt i mars för räntefonden Carlsson Norén Macro Fund trots volatila marknader

Report this content

Carlsson Norén rapporterar positivt resultat för sin Macro Fund för mars 2023. Fonden ökade med 0,54 procent under månaden, vilket ger en avkastning för 2023 på 1,32% trots de volatila marknaderna.

Under inledningen av månaden var räntemarknadens fokus på inflationssiffrorna och centralbankernas kommande räntehöjningar. Sentimentet ändrades dock totalt när den amerikanska nischbanken Silicon Valley Bank fick problem. Problemen berodde framför på att bankens tillgångar förlorade i värde i kombination med stora uttag från bankens kunder. Det kom senare att sprida sig till andra liknande amerikanska banker och volatiliteten ökade ytterligare när den schweiziska storbanken Credit Suisse också visade sig ha problem. Den andra stora schweiziska banken UBS fick hjälp av myndigheterna att köpa Credit Suisse, vilket fick marknaderna att delvis lugna ner sig.

Rörelserna på räntemarknaden var betydande under mars. En amerikansk 2-års statsränta gick från drygt 5 procent ner till 3,5 procent på endast ett fåtal dagar och handlas nu runt 4 procent. Trots den finansiella oron valde den europeiska centralbanken ECB att höja räntan med 50 räntepunkter men gav samtidigt ett något lugnande besked om framtida höjningar. Såväl brittiska, amerikanska som norska centralbankerna höjde sina styrräntor med 25 räntepunkter vardera under månaden. I Sverige förväntar sig marknaden att Riksbanken höjer med 50 punkter i april.

-        Vi är mycket nöjda med fondens utveckling hittills i år och framför allt om man tar med avkastningen under 2022.  Oro i banksektorn leder ofta till en minskad riskaptit vilket kommer att försvåra för allmänheten att få lån. Vår bedömning är att om bankoron ökar från nuvarande nivå så har vi snart sett de sista höjningarna för denna gång, säger Fredrik Carlsson VD på Carlsson Norén.

För mer information, kontakta:

VD Fredrik Carlsson, 0706-929045 | fredrik.carlsson@carlssonnoren.se

Carlsson Norén Asset Management är en svensk AIF-förvaltare som erbjuder fondförvaltning genom AIF-fonderna Macro Fund och Yield Opportunity samt kundanpassad diskretionär förvaltning. Finansinspektionen beviljade fondbolaget tillstånd att bedriva fondverksamhet 2007 och tillstånd som AIF-förvaltare 2014. Bolagets fonder finns tillgängliga hos Nordnet och Handelsbanken (Yield Opportunity) samt via din bankkontakt på Carnegie, Coeli, Consensus Asset Management, Danske Bank, Nordea och SEB.

För mer information om bolaget, besök www.carlssonnoren.se