Räntefonder från Carlsson Norén startar året positivt

Report this content

Efter en tids stigande räntor föll de tillbaka under januari och i detta klimat fick både kreditfonden Carlsson Norén Yield Opportunity och lågriskfonden Macro Fund, från Carlsson Norén Asset Management, en positiv start på året.

I december steg såväl korta som långa räntor som mest med 70 räntepunkter efter besked från ECB om att man kan vänta sig fler 50-punktershöjningar framöver. Under januari kom dock räntorna att sjunka när statistik från USA indikerade att inflationstoppen ser ut att vara förbi för denna gång. Såväl svenska som tyska räntor föll, som mest med 60 räntepunkter.

-          Vår bedömning är att centralbankernas räntehöjningar upphör under våren men den stora frågan är hur snabbt eventuella sänkningar materialiseras. På grund av det säkerhetspolitiska läget och hur det påverkar världshandelns effektivitet tror vi inte på en snabb återgång till den låga inflation vi har haft de senaste decennierna, säger Fredrik Carlsson vd på Carlsson Norén Asset Management.

Statsobligationsindex i såväl USA som Sverige steg med 2,5 procent under månaden och kreditspreadarna, alltså skillnaden i ränta på obligationer med olika kreditvärdighet med samma löptid, minskade med 10 punkter för obligationer av ”investment grade” och 50-60 punkter för högränteobligationer. Värdeutvecklingen för kreditfonden Carlsson Norén Yield Opportunity under månaden blev 3,78 procent och den underliggande avkastningen i portföljen är nu 12,5 procent.

-          Klimatet för krediter går successivt mot det bättre och med den höga underliggande räntan i portföljen för Yield Opportunity ser vi mycket positivt på 2023, säger Fredrik Carlsson.

Lågriskfonden Carlsson Norén Macro Fund, med underliggande tillgångar bestående av AAA-klassade svenska räntepapper, hade ytterligare en stark månad. Fonden var en av få räntefonder på marknaden som lyckades skapa en positiv avkastning under stigande räntor 2022 (+3,76%). Efter att ha vänt positionerna var utvecklingen positiv även i det fallande ränteklimatet i januari och utvecklingen landade på +1,44 procent.

VD Fredrik Carlsson, 0706-929045 eller fredrik.carlsson@carlssonnoren.se

Carlsson Norén Asset Management är en svensk AIF-förvaltare som erbjuder fondförvaltning genom AIF-fonderna Macro Fund och Yield Opportunity samt kundanpassad diskretionär förvaltning. Finansinspektionen beviljade fondbolaget tillstånd att bedriva fondverksamhet 2007 och tillstånd som AIF-förvaltare 2014. Bolagets fonder finns tillgängliga hos Nordnet och Handelsbanken (Yield Opportunity) samt via din bankkontakt på Carnegie, Coeli, Consensus Asset Management, Danske Bank, Nordea och SEB.

För mer information om bolaget, besök www.carlssonnoren.se