NeuroSearch förvärvar Carlsson Research

Report this content

NeuroSearch A/S, noterat på Köpenhamns Fondbörs, förvärvar Carlsson Research AB – ett av Sveriges ledande företag inom forskning och utveckling av läkemedel för behandling av sjukdomar inom centrala nervsystemet (CNS). Den totala köpeskillingen uppgår till maximalt MSEK 875 varav Carlsson Research erhåller MSEK 250 vid tillträde av bolaget. Därutöver tillkommer delmålsersättningar om MSEK 625 för uppnådda utvecklingsmål. Förvärvet är villkorat av en förestående nyemission i NeuroSearch.

“Vi har sedan Carlsson Research grundades, bevisat vår förmåga att generera nya, innovativa läkemedelskandidater för behandling av sjukdomar inom CNS”, säger Nicholas Waters, vd Carlsson Research AB. “Som en del av NeuroSearch, kommer produktportföljen att få större vetenskapliga resurser och den finansiella styrka som krävs för att vi fullt ut ska kunna utveckla den medicinska, och därmed kommersiella, potentialen för våra produkter, vilket är av stort intresse för alla våra intressegrupper.” “Carlsson Research är ett företag som har lyckats omvandla spjutspetsforskning till ett kommersiellt framgångsrikt företag inom läkemedelsutveckling”, säger Jonas Frick, styrelseledamot i Carlsson Research och vd för Scandinavian Life Science Venture (SLS), en av Carlsson Research:s största aktieägare. “Vi är övertygade om att kombinationen Carlsson Research och NeuroSearch kommer att bli en stark och spännande aktör inom CNS-området med stor tillväxtpotential.” Köpeskillingen uppgår till maximalt MSEK 875 och består av MSEK 250 som Carlsson Research erhåller när NeuroSearch tillträder bolaget, samt MSEK 625 i tillkommande delmålsersättningar i samband med att förutbestämda delmål i Carlsson Research kliniska utvecklingsprogram uppnås. Förvärvet är villkorat, inter alia, av en förestående nyemission i NeuroSearch. Tillträde beräknas ske under [oktober] 2006. Carlsson Research kommer efter tillträde att ändra namn till NeuroSearch AB och drivas som ett helägt dotterbolag till NeuroSearch A/S. Bolaget kommer att fortsätta sin verksamhet under ledning av Carlsson Research nuvarande vd Dr. Nicholas Waters, som också kommer att ingå i NeuroSearch:s ledningsgrupp. Hjalmarsson & Gunterberg Corporate Finance AB, Setterwalls Advokatbyrå samt Nielsen Nørager Law Firm har fungerat som rådgivare till Carlsson Research och dess aktieägare. För ytterligare kontakt, vänligen kontakta: Dr. Nicholas Waters, vd Carlsson Research AB Tel: 031-7720600, 0730-75 77 01, e-post: nicholas.waters@carlssonresearch.se TILL REDAKTÖRERNA Om Carlsson Research Carlsson Research är verksamt inom forskning och utveckling av läkemedel för behandling av sjukdomar inom centrala nervsystemet (CNS). Bolagets längst framskridna utvecklingsprogram är inriktat på dopaminstabilisatorer, med målet att utveckla nya och förbättrade behandlingar av psykiska och neurologiska sjukdomar. Carlsson Research:s forskning & utveckling [baseras] på bolagets patentskyddade teknologiplattform ”Integrerad Screening Process” (ISP). ISP innefattar innovativa [bioinformatics] och används för snabbt och effektivt urval av läkemedelskandidater. Carlsson Research har 30 anställda. Bolagets största aktieägare är Scandinavian Life Science Venture AB, Professor Arvid Carlsson samt anställda inom Carlsson Research. Carlsson Research:s produktportfölj Carlson Research:s produktportfölj omfattar i dagsläget fyra utvecklingsprogram inom fyra sjukdomsområden: ACR16 Huntington’s syndrom. ACR 16 förbereds för en klinisk fas III-studie inom Huntington’s disease. Carlsson Research innehar alla kommersiella rättigheter för detta utvecklingsprogram. ACR16 Schizofreni. Carlsson Research har framgångsrikt slutfört en “proof of concept” fas II-studie inom schizofreni. Utvecklings- och marknadsrättigheterna för ACR16 inom schizofreni har utlicensierats till Astellas Pharma Inc. ACR325. ACR325 utvecklas för behandling av psykos och bipolar sjukdom. En ansökan om att få inleda en klinisk fas I-studie har inlämnats till Läkemedelsverket. ACR343. ACR343 har nyligen valts ut som läkemedelskandidat för behandling av Parkinson’s sjukdom.