Report this content

Pressmeddelande Inom kort finns lösningen på snabba matematiska beräkningar. Att utföra stora beräkningar 100 gånger snabbare än vad dagens konventionella datorprogram tillåter öppnar upp för nya affärsmöjligheter inom bland annat bioinformatik och medicinsk bildbehandling. Burebolaget CR&T Innovation AB är med och satsar på att denna teknik snart skall kunna nå marknaden. Trots vikande börsutveckling, dåligt investeringsklimat för nystartade IT-bolag och restriktiva riskkapitalister investerar Göteborgsföretaget CR&T Innovation AB på nya projekt inom sin IT-inkubator. Den senaste satsningen gäller ett projekt inom det högaktuella området "Reconfigurable Computing". Projektet, som går under arbetsnamnet Liquid, har till uppgift att göra det enklare för användare av en FPGA att lösa prestandaproblem för beräkningar. En FPGA skall bli lättare att programmera. Målet är att program skrivna i Liquid skall kunna exekveras 100 gånger snabbare i en FPGA än program skrivna i konventionella mikroprocessorbaserade system. "Genom att utveckla vår idé inom CR&T Innovation, får vi tillgång till både teknisk- och affärsmässig kompetens. Det kan ge oss möjligheten att bygga ett livskraftigt företag av vår idé", säger Pontus Borg, en av grundarna av Liquid. "Vi ser en stor, framtida marknadspotential för Liquids teknik inom bland annat 3D-biografik och bioinformatik", säger Josef Macznik, venture manager på CR&T Innovation AB. "Vår målsättning med projektet är att det skall leda till en företagsbildning inom sex månader", fortsätter han. I projektet samarbetar CR&T Innovation AB även med inkubatorn Växthuset inom Ideon i Lund. För ytterligare information var god kontakta: Josef Macznik, på CR&T Innovation AB på tfn: 0707-85 84 94 eller Josef@crt.se Jesper Vasell, CR&T Innovation AB på tfn: 0707-70 02 56 eller jesper@crt.se Pontus Borg, Liquid på tfn: 0705-29 25 42 eller liquidpontus@yahoo.se CR&T Innovation AB startar och utvecklar företag med bärkraftiga affärsidéer, företag med innovationer och produkter som ligger i informationsteknologins frontlinje. Nya tekniska idéer och uppfinningar ges bättre konkurrenskraft och kortare väg ut på markanden. CR&T Innovation AB är ett helägt dotterbolag till CR&T AB som ingår i Bure Equity (publ) ABs affärsområde Venture Capital & Incubators. Under de senaste sju åren har också bolag som Spotfire, appGate, Gatespace, Pilotfish och Integri utvecklats inom ramarna för CR&T AB. Bolagen sysselsätter tillsammans ca 300 personer. CR&T AB startades hösten 1994 och ingår sedan 1997 i Bure Equity (publ) AB. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/27/20020627BIT00260/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/27/20020627BIT00260/wkr0002.pdf