The Carlyle Group förvärvar Broadcast Text International

Report this content

Carlyle siktar på att stärka BTI:s redan stabila tillväxt ytterligare och att fortsätta den internationella expansionen.

Pressmeddelande, Stockholm, 2013-09-09

Den globala kapitalförvaltaren av alternativa investeringar The Carlyle Group (NASDAQ:CG) tillkännagav idag förvärvet av Broadcast Text International (BTI), en leverantör av översättnings-, undertextnings- och dubbningstjänster till mediebranschen, från Valedo Partners.

Kapitalet kommer från Carlyle Europe Technology Partners II LP (CETP), en europeisk buyout-fond inriktad på företag inom teknikintensiva branscher. Fonden har en stark meritlista över investeringar i den mediala och kreativa tjänstesektorn. Ytterligare villkor för investeringen har inte offentliggjorts.

BTI har en omfattande och etablerad kundlista i mediebranschen med kunder som BBC, Netflix, HBO, Discovery Networks, VMMA och SBS Nordics samt ett stort antal lokala producenter i Norden och Benelux. BTI:s årliga produktion omfattar mer än 120 000 timmar av undertextning och 20 000 timmar av berättarröst och dubbning i över 25 språk för kunder i Storbritannien, Norden, Benelux samt Central- och Östeuropa.

"BTI har etablerat sig som en stark aktör med en imponerande kundlista. Ledningsgruppen har levererat stabil tillväxt genom att bredda produktutbudet utan att någonsin tumma på kvalitet och service. Vi ser fram emot att samarbeta med BTI för att ytterligare öka bolagets internationella närvaro.”, säger Per Skoglund, Associate Director på Carlyle Europe Technology Partners.

”CETP och Carlyle har en lång och framgångsrik historia av investeringar inom media och teknik vilket också är ett tydligt fokus för vår nuvarande fond CETP II. Det gläder mig att vi, som en av Europas ledande investerare i små och medelstora bolag inom TMT-sektorn (teknik, media och telekom), nu expanderar våra investeringar till att åter inkludera Skandinavien. Vi tror att kombinationen av Carlyles globala nätverk och långvariga erfarenhet av investeringar i mediebolag som Vubiquity och The Mill bidrar till att skapa en god tillväxt och ett ökat värde för BTI", säger Michael Wand, Head of Carlyle Europe Technology Partners.

"Det känns mycket bra att ha Carlyle som partner när vi fortsätter att utveckla den kvalitet och det förtroende som vi har skapat för våra produkter och tjänster. Carlyles stöd kommer att gynna våra internationella expansionsplaner ytterligare och möjliggöra en utökning av både produktutbud och kundlista. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla bolaget tillsammans med vårt duktiga team.", kommenterar Björn Lifvergren, grundare och VD för BTI.

Advokatfirman Delphi, Castlegreen Partners, KPMG och OC & C agerade som Carlyles rådgivare i affären.

För mer information, kontakta gärna:

Broadcast Text International

Björn Lifvergren

+46 8 458 00 60 eller +46 70 6312822

bjorn.lifvergren@broadcasttext.com

The Carlyle Group

Max Sihvonen

Tel: +46 733 8265 73

Om The Carlyle Group

The Carlyle Group (NASDAQ: CG) är en global kapitalförvaltare av alternativa investeringar med 180 miljarder dollar under förvaltning placerade i 118 fonder och 81 fond-i-fond strukturer, per den 30 juni 2013. Carlyles syfte är att göra kloka investeringar och skapa värde för våra investerare, av vilka många är offentliga pensionsfonder. Carlyle investerar inom fyra tillgångsslag – corporate private equity, fastigheter, globala marknadsstrategier och fond-i-fondlösningar - i Afrika, Asien, Australien, Europa, Mellanöstern samt Nord- och Sydamerika. Carlyle har expertis inom flertalet branscher som flyg, försvar & offentlig sektor, fordon och transport, konsument och detaljhandel, kraft och energi, finansiella tjänster, hälsovård, industri, infrastruktur, teknologi- och affärstjänster samt telekommunikation, media och transport. The Carlyle Group har 1400 anställda på 34 kontor fördelade över 6 kontinenter.

Web: www.carlyle.com

Video: www.youtube.com/onecarlyle

Twitter: www.twitter.com/onecarlyle

Podcasts: www.carlyle.com/about-carlyle/market-commentary/481

Om BTI

Broadcast Text International (BTI) är en av Europas ledande leverantörer av översättningar, undertextning och dubbning till hela Europa. BTI driver 15 kontor över hela Europa och betjänar ett dussin internationella TV- och filmbolag, mer än 50 lokala TV- och filmbolag, VOD/OTT leverantörer, produktionsbolag och videodistributörer på mer än 30 språk. BTI, grundades i Sverige år 1998 och har sedan dess en gedigen erfarenhet och kunskap att, tillsammans med befintliga kunder, växa på nya marknader.

Taggar: