The Carlyle Group förvärvar studentbostadsprojekt i Rotterdam

Report this content

Femte förvärvet i Benelux för samriskföretaget City Living - en kapacitetsökning med över 1500 rum till 2013

8 juni 2011 – The Carlyle Group (“Carlyle”) meddelar via sitt samriskföretag, City Living, det senaste förvärvet av studentbostäder. En kontorsbyggnad i Rotterdam som tidigare varit huvudkontor för The Rotterdam Social Insurance Bank har köpts upp och ska nu förvandlas till ett nytt ”studenthotell” med 250 rum. Tillsammans med sina andra fyra projekt förväntar sig City Living nu kunna erbjuda över 1600 sovplatser inför starten läsåret 2013, vilket är i linje med målet att skapa 5000 nya sovplatser i Beneluxregionen inom de närmaste fem åren. Carlyle har även en Londonfokuserad plattform för studentbostäder i Storbritannien med ytterligare 4000 sovplatser, där det övergripande målet är att ha en kapacitet på 9000 sovplatser i Europa inom de närmaste tre åren.

Fastigheten ligger strategiskt mellan Erasmus Universitetet och centrala Rotterdam. Under förutsättning att ombyggnationen godkänns förväntas allt vara klart inför starten läsåret 2012. För att kunna tillmötesgå så många studenter som möjligt kommer fastigheten drivas som ett ”studenthotell”, ett nytt koncept som möjliggör flexibla vistelser som kan variera mellan några få veckor till ett helt läsår. Detta säkerställer möjligheten att locka internationella studenter med varierade kurslängder. Fastigheten kommer bestå av en blandning av individuella rum med gemensamt kök och fullt utrustade ettor. Varje rum kommer också vara fullt möblerat och ha tillgång till gemensamma studierum, gym och andra fritids- och studielokaler.

Detta är det femte förvärvet City Living gör i Beneluxregionen.  City Living är ett samriskföretag mellan familjen MacGregor och CEREP III, ett pan-europeiskt fastighetsfondbolag förvaltat av The Carlyle Group. Andra tillgångar i samriskföretaget är:

• En nyligen renoverad studentfastighet med 146 rum kallad ”Home Ruhl” i Liege, Belgien som haft 100 % beläggning sedan öppningen i september 2008.
  • Ett utvecklingsprojekt med ytterligare 220 rum i anknytning till ”Home Ruhl” i Liege som nu är i slutskedet av planeringen.
  • Ett utvecklingsprojekt kallat “Van Limburg Stirum Huis” i Haag, Holland, som för närvarande drivs som ett äldreboende. En ansökan har lämnats in för en ombyggnation till ett ”studenthotell” med 320 sovplatser som förväntas stå klart inför starten läsåret 2013.
  • En ombyggnation av en före detta kontorsbyggnad i Amsterdam till ett “studenthotell” på 717 sovplatser, som förväntas vara färdigt inför starten läsåret 2012.

Samriskföretaget har som mål att skapa en robust, välfinansierad affärsmodell som har betydande tillväxtpotential genom att tillhandahålla privatägda, specialbyggda studentbostäder med flexibla villkor, vilket är något nytt i Europa. i Europa. I likhet med Storbritannien, underbyggs denna tillgångsklass av att antalet studenter som antas till universitet ökar och en fortsatt stor brist på studentlägenheter. Situationen är speciellt akut i Beneluxregionen.

-          Det senaste förvärvet i Rotterdam möjliggör för City Living att tillhandahålla ett nytt, högkvalitativt alternativ för studenter i en stad som lider av ett betydande underskott av lämpliga studentbostäder. ”Studenthotellet” i Rotterdam är ett nytt spännande koncept som kommer bereda plats åt ett stort antal studenter. Vi ser fram emot att vidareutveckla detta och alla andra studentbostadsprojekt i regionen, säger Agnès Riban, Director of The Carlyle Group.

-          Vårt senaste förvärv är en del i vår strategi att kunna erbjuda upp till 5000 nya sovplatser i Beneluxregionen inom de närmsta fem åren. Utvecklingen fram till idag har varit exceptionell och vi kommer fortsätta byggnationen av en plattform, i samverkan med relevanta lokala myndigheter för att fullfölja vårt nuvarande projekt medan vi letar efter ytterligare förvärvsmöjligheter, fortsätter Charlie MacGregor, Managing Director of City Living.

För ytterligare information:

Financial Dynamics – för The Carlyle Group
Richard Sunderland: T. +44 (0)20 7831 3113
Carlyle@fd.com

City Living
Charlie MacGregor: T:+31 (0)20 422 8669
www.cityliving.eu

Om Carlyle Europe Real Estate
Carlyle Europe Real Estate, som ansvarar för europeiska fastighetsinvesteringar inom The Carlyle Group, har agerat investeringsrådgivare i Europa sedan 2001. Carlyle Europe Real Estates mål är att genom aktiv förvaltning väsentligen öka värdet på fastigheter. Carlyle Europe Real Estate har sex rådgivningsenheter baserade i Frankfurt, London, Madrid, Milano, Paris och Stockholm, vilka råder tre Luxemburgbaserade europeiska fastighetsfonder – Carlyle Europe Real Estate Partners I-III. Det totala värdet på fondernas tillgångar under förvaltning uppgår till 3,4 miljarder euro. The Carlyle Group är ett globalt private equity-företag och stängde sin första fastighetsfond för investeringar i USA 1997 och som sedan dess varit sponsor för ytterligare 10 fastighetsfonder I USA, Europa, Asien och Latinamerika. Det totala värdet på förvaltade fastighetstillgångar uppgår till 11 miljarder dollar. www.carlyle.com

Om the Carlyle Group
The Carlyle Group är en global kapitalförvaltare av alternativa investeringar med 97,7 miljarder dollar under förvaltning placerade i 76 fonder, per den 30 september 2010. Carlyle investerar inom tre tillgångsslag – private equity, fastigheter och kreditinvesteringar - i Afrika, Asien, Australien, Europa samt Nord- och Sydamerika, med fokus på flyg och försvar, fordon och transport, konsument och detaljhandel, kraft och energi, finansiella tjänster, hälsovård, industri, infrastruktur, teknologi- och affärstjänster samt telekommunikation och media. Företaget har sedan 1987 investerat 64,7 miljarder dollar i eget kapital i 1015 transaktioner. The Carlyle Group har mer än 900 anställda i 19 länder. På global nivå har Carlyles portföljbolag, per den 30 juni 2009, fler än 398 000 anställda och omsätter över 84 miljarder dollar. www.carlyle.com; Fallstudier: www.carlylegroupcreatesvalue.com; Video: www.youtube.com/OneCarlyle

Taggar: