The Carlyle Group säljer central fastighet i Hamburg för 63,5 miljoner euro till Invesco Real Estate

Report this content

22 juni 2011 – Den globala kapitalförvaltaren, The Carlyle Group, meddelade idag att utvecklingsprojektet Gänsemarkt 45 (G45) i Hamburg har sålts till Invesco Real Estate (IRE). Köpeskillingen uppgår till 63,5 miljoner euro. IRE har förvärvat byggnaden för en öppen fastighetsfond.

G45 färdigställdes 2008 och är beläget i en attraktiv del av centrala Hamburg. Byggnaden omfattar ca 9000 kvm kontorsyta, omkring 2800 kvm butiksyta fördelat på åtta våningar samt 49 parkeringsutrymmen underjord. Hyresgäster är Luther

Rechtsanwaltsgesellschaft, HSBC, Alpers & Stenger samt Planet Sports och Urban Outfitters.

-          Vi är nöjda med att ha hittat en så pass välkänd köpare till G45 som Invesco Real Estate är. Den här affären visar tydligt att fastighetsmarknaden har börjat röra på sig igen och är på väg tillbaka till normala nivåer, säger Hartmut Glück, Director of Real Estate på The Carlyle Group i Tyskland i en kommentar.

-          Att Invesco Real Estate har beslutat sig för att investera i G45 visar att The Carlyle Group levererar högkvalitativa fastighetslösningar som möter de högsta behoven och kraven som investerare ställer. Detta påvisar också att vårt beslut att investera i Hamburg, som fortfarande är en högintressant region i Tyskland, var helt rätt”, säger Dr. Wulf Meinel, Managing Director på The Carlyle Group med ansvar för Tyskland, Österrike, Schweiz och CEE-regionen.

Med ett sammanlagt eget kapital på 3,4 miljarder euro investerar de tre fonder som förvaltas av Carlyle Europe Real Estate Oartner, CEREP I-III, i kontors-, butiks- och logistikfastigheter över hela Europa. Exempel på investeringar i Tyskland är Versatel-byggnaden i Stuttgart och kontorsprojektet CUBES i Düsseldorf.

The Carlyle Groups rådgivare i försäljningen av G45 var Clifford Chance och Grossmann & Berger. Rådgivare till IRE var CMS Hasche Sigle, Mürlepartner och Deloitte.

För mer information:
The Carlyle Group
Rosanna Konarzewski
rosanna.konarzewski@carlyle.com
+44 020 7894 1632

FD
Ivo Lignau och Jorg Keller
ivo.lignau@fd.com eller jorg.keller@fd.com
+49 69 92037 133 eller +49 69 92037 130

Om Carlyle Europe Real Estate
Carlyle Europe Real Estate, som ansvarar för europeiska fastighetsinvesteringar inom The Carlyle Group, har agerat investeringsrådgivare i Europa sedan 2001. Carlyle Europe Real Estates mål är att genom aktiv förvaltning väsentligen öka värdet på fastigheter. Carlyle Europe Real Estate har sex rådgivningsenheter baserade i Frankfurt, London, Madrid, Milano, Paris och Stockholm, vilka råder tre Luxemburgbaserade europeiska fastighetsfonder – Carlyle Europe Real Estate Partners I-III. Det totala värdet på fondernas tillgångar under förvaltning uppgår till 3,4 miljarder euro. The Carlyle Group är ett globalt private equity-företag och stängde sin första fastighetsfond för investeringar i USA 1997 och som sedan dess varit sponsor för ytterligare 10 fastighetsfonder I USA, Europa, Asien och Latinamerika. Det totala värdet på förvaltade fastighetstillgångar uppgår till 11 miljarder dollar. www.carlyle.com

Om the Carlyle Group