The Carlyle Group säljer Kadetten

Report this content

25 mars 2011 – Kapitalförvaltaren The Carlyle Group (Carlyle) meddelar idag att företaget har sålt fastigheten Kadetten 29, i centrala Stockholm till Kjell Ericsson & Partner Fastighetsförädling AB. Köpeskillingen har enligt överenskommelse inte offentliggjorts.

Fastigheten Kadetten är strategiskt belägen på Karlbergsvägen i centrala Stockholm och omfattar totalt kontorsytor om cirka 9 500 kvadratmeter. Sedan förvärvet i februari 2007 har Carlyle vidareutvecklat fastigheten och förbättrat vakansgraden. Carlyle har tecknat hyresavtal med flera företag, bland annat IDG, ett av världens ledande medieföretag, bemanningsföretaget Manpower och det privata utbildningsföretaget Jensen Education.

-          Kadetten var Carlyles första investering i Sverige efter etableringen av det nordiska kontoret. Det känns mycket bra att ha hittat en ny långsiktig ägare till fastigheten. För oss bekräftar transaktionen, och våra nyligen genomförda förvärv i Västerås, att aktiviteten har ökat på den svenska fastighetsmarknaden. Vi ser stor potential för nya fastighetsinvesteringar i de nordiska länderna, säger Thomas Lindström, Managing Director på Carlyle.

-          Vi är mycket nöjda med försäljningen av Kadetten. Det här visar att Carlyle har skapat en högkvalitativ tillgång i centrala Stockholm, som uppnår högsta standard, avslutar Anders Hörnqvist, Property Director på Carlyle.

Kadetten förvärvades år 2007 via Carlyles fastighetsfond CEREP II. Leimdörfer agerade rådgivare åt Carlyle i samband med transaktionen.

För mer information kontakta:
Anders Hörnqvist, Property Director, The Carlyle Group
Tel: +46 851069606, mail:
anders.hornqvist@carlyle.com

Om Carlyle Europe Real Estate
Carlyle Europe Real Estate, som ansvarar för europeiska fastighetsinvesteringar inom The Carlyle Group, har agerat investeringsrådgivare i Europa sedan 2001. Carlyle Europe Real Estates mål är att genom aktiv förvaltning väsentligen öka värdet på fastigheter. Carlyle Europe Real Estate har sex rådgivningsenheter baserade i Frankfurt, London, Madrid, Milano, Paris och Stockholm, vilka råder tre Luxemburgbaserade europeiska fastighetsfonder – Carlyle Europe Real Estate Partners I-III. Det totala värdet på fondernas tillgångar under förvaltning uppgår till 3,4 miljarder euro. The Carlyle Group är ett globalt private equity-företag och stängde sin första fastighetsfond för investeringar i USA 1997 och som sedan dess varit sponsor för ytterligare 10 fastighetsfonder I USA, Europa, Asien och Latinamerika. Det totala värdet på förvaltade fastighetstillgångar uppgår till 11 miljarder dollar.
www.carlyle.com

Om the Carlyle Group
The Carlyle Group är en global kapitalförvaltare av alternativa investeringar med 97,7 miljarder dollar under förvaltning placerade i 76 fonder, per den 30 september 2010. Carlyle investerar inom tre tillgångsslag – private equity, fastigheter och kreditinvesteringar - i Afrika, Asien, Australien, Europa samt Nord- och Sydamerika, med fokus på flyg och försvar, fordon och transport, konsument och detaljhandel, kraft och energi, finansiella tjänster, hälsovård, industri, infrastruktur, teknologi- och affärstjänster samt telekommunikation och media. Företaget har sedan 1987 investerat 64,7 miljarder dollar i eget kapital i 1015 transaktioner. The Carlyle Group har mer än 900 anställda i 19 länder. På global nivå har Carlyles portföljbolag, per den 30 juni 2009, fler än 398 000 anställda och omsätter över 84 miljarder dollar.
www.carlyle.com; Fallstudier: www.carlylegroupcreatesvalue.com; Video: www.youtube.com/OneCarlyle