BD (Becton, Dickinson and Company) förvärvar Carmel Pharma AB

Report this content

Cirka 95% av aktieägarna i Carmel Pharma AB har ingått ett avtal med BD (Becton, Dickinson and Company) att sälja sina aktier. BD har informerat Carmel Pharma att man avser att erbjuda sig att förvärva samtliga kvarvarande aktier i Carmel Pharma till samma pris som har accepterats av majoriteten av aktieägarna.

Carmel Pharma är världsledande inom slutna system för hantering av läkemedel. Det egenutvecklade PhaSeal systemet är idag en internationellt etablerad produkt med försäljning i nästan 40 länder. Sedan starten i Sverige 1994 har miljontals doser av toxiskt läkemedel hanterats med hjälp av PhaSeal i syfte att skydda hälso- och sjukvårdspersonal från hälsorisker.

BD är ett ledande globalt medicintekniskt företag noterat på New York Stock Exchange (NYSE: BDX) med ett börsvärde på cirka 120 miljarder kr.

Carmel Pharma’s säljande majoritetsaktieägare inkluderar Investor Growth Capital, Priveq Investment, Stiftelsen Industrifonden, Start Invest samt Carmel Pharma’s anställda.

"Carmel Pharma har uppnått mycket god tillväxt under de senaste fem åren tack vare en exceptionell produkt, förstklassiga medarbetare och bra ägare." säger Dan Pitulia, VD för Carmel Pharma.

"Jag tror att BD kommer att bli en bra ägare. De har alla förutsättningar att bidra till nästa fas av tillväxt. PhaSeal kommer att gynnas enormt av BD’s tillgång till nya kunder och av det faktum att PhaSeal är ett bra komplement till BD’s befintliga produktsortiment."

Per Carendi, ordförande i Carmel Pharma kommenterar: "BD är ett ledande medicintekniskt företag med en stark och väletablerad närvaro på den globala marknaden för vårdtjänster. Styrelsen bedömer att transaktionen utgör en utmärkt affär för Carmel Pharma’s aktieägare i vilken det starka strategiska motivet att integrera vår verksamhet med BD’s kan realiseras. Styrelsen rekommenderar därför affären."

Jefferies International har agerat som exklusiv finansiell rådgivare till Carmel Pharma och dess aktieägare.

Gernandt & Danielsson har varit juridisk rådgivare till företaget och de säljande aktieägarna.

Per Carendi, Ordf

per.carendi@slsinvest.com

Carmel Pharma AB, med huvudkontor i Göteborg, tillverkar PhaSeal systemet för säker hantering av farliga läkemedel. I USA distribueras PhaSeal av Carmel Pharma, Inc., som ligger i Columbus, OH. PhaSeal systemet har varit i bruk i USA sedan 1999 och används på mer än 2000 cancerkliniker, däribland MD Anderson och Texas Children’s i Houston, TX, City of Hope i Duarte, Kalifornien, Dana Farber Cancer Institute i Boston, Vanderbilt University Medical Center i Nashville, TN, och Johns Hopkins University i Baltimore, bara för att nämna några.

För mer information om Carmel Pharma eller PhaSeal, besök www.phaseal.se eller maila till info@carmelpharma.com.