Bokslutskommuniké 1 januari – 31 december 2010

• Carnegie har stärkt sin marknadsposition under året.
    • Ökat antal företagsaffärer inom Investment Banking.
    • Förbättrad ranking och ökade marknadsandelar inom Securities.
    • Ökat antal diskretionära mandat inom Private Banking.
  • Framgångsrik inledning av integrationen av f.d. HQ Bank och f.d. HQ Fonder.
  • Carnegie är genom förvärvet av HQ Bank den största oberoende aktören inom Private Banking i Sverige.
  • Sammantaget har Carnegie ett förvaltat kapital om cirka 110 miljarder kronor.
  • Stark finansiell ställning med ett eget kapital uppgående till 2,5 miljarder kronor och en kapitaltäckningsgrad i Carnegie Holding på 17,6 procent vid årsskiftet.

Finansiella data för Carnegie Holding (jan-dec)

• Intäkterna uppgick till 1 796 MSEK.
  • Kostnaderna före kreditreserveringar uppgick till 1 391 MSEK. Jämförelsestörande poster har reducerat kostnaderna netto med 395 MSEK.
  • Resultat före skatt uppgick till 540 MSEK. Justerat för jämförelsestörande poster uppgick resultatet före skatt till 145 MSEK.
  • Årets resultat uppgick till 501 MSEK.

Finansiella data för Carnegie Bank (jan-dec)

• Intäkterna uppgick till 1 764 MSEK (1 641), en ökning i samtliga affärsområden i relation till 2009.
  • Kostnaderna före kreditreserveringar uppgick till 1 292 MSEK (1 642). Jämförelsestörande poster har reducerat kostnaderna netto med 425 MSEK (-134).
  • Resultat före skatt uppgick till 607 MSEK (-5). Justerat för jämförelsestörande poster (och reavinst 2009) uppgick resultatet före skatt till 182 MSEK (129).
  • Årets resultat uppgick till 571 MSEK (37).

VD-ord

Ett år med många framsteg

Året som gått har varit händelserikt för både Carnegie och för marknaden i övrigt. Samtidigt som ekonomin efter finanskrisen har fortsatt att återhämta sig – inte minst i Norden – har oron för den amerikanska ekonomin och skuldproblematiken i Europa tidvis kastat en skugga över marknaderna.

För Carnegie har 2010 varit ett år som kännetecknats av många framsteg. I Sverige har vi förstärkt vår position genom höstens förvärv av HQ Bank och HQ Fonder – förvärv som gör oss till den största oberoende aktören i landet inom private banking och sparprodukter. Carnegie har under det gångna året också stärkt sina positioner i Norden inom värdepappershandel och företagsaffärer, något som har lämnat avtryck både i kundundersökningar och ökade marknadsandelar.

Intäktsmässigt innebar 2010 en förbättring på samtliga områden. Tydligast syns utvecklingen inom affärsområdet Investment Banking där intäkterna ökade med 54 procent i relation till 2009, drivet av att Carnegie varit väldigt aktiva som rådgivare vid företagsförvärv, aktiemarknadstransaktioner och börsintroduktioner. Affärsområdet Securities uppvisar något högre courtageintäkter till följd av att Carnegie successivt förbättrat sin relativa marknadsposition. Lönsamheten inom Securities har dock inte varit tillfredställande. Carnegie Private Banking har haft en bra utveckling under året, med ökande andel diskretionära mandat. Carnegie Fonder uppvisar en stabil intäktsutveckling och fonderna uppvisar, efter en turbulent höst, ett inflöde mot slutet av året och under inledningen av 2011.

Det nya Carnegie är ett finansiellt starkt företag med ett eget kapital på 2,5 miljarder kronor och ett förvaltat kapital på cirka 110 miljarder kronor, vilket ger en stabil intäktsbas. Under 2011 kommer vi att lägga stort fokus på att ta fram synergier från förvärven, skapa det främsta private banking-erbjudandet på marknaden, fortsätta utveckla Carnegie Fonder och dra nytta av ett förbättrat affärsklimat inom värdepappershandel och företagsaffärer.

Carnegie har som ambition att vara den ledande finansiella rådgivaren på den nordiska marknaden, vilket innebär att vi ska vara förstahandsvalet när företag, institutioner och privatpersoner söker rådgivning och förvaltning. Vi har ett stort kunskapskapital med våra 900 medarbetare och vi ska göra vårt yttersta för att förtjäna kundernas förtroende och förädla de styrkor vi byggt upp under lång tid.

Frans Lindelöw,

För mer information, vänligen kontakta:

Andreas Koch, kommunikationchef, telefon: 073-417 86 39, e-post: andreas.koch@carnegie.se

Carnegie Investment Bank AB (publ) är en ledande oberoende investmentbank med nordiskt fokus. Carnegie skapar mervärde för institutioner, företag och privatkunder inom områdena värdepappershandel, investment banking, private banking och kapitalförvaltning. Antalet medarbetare uppgår till cirka 900, fördelat på kontor i åtta länder.