• Carnegie/

Carnegie – bokslutskommuniké för 2004: Vinst efter skatt 396 miljoner kronor (211 miljoner kronor)

Carnegies vinst före skatt för 2004 ökade med 70% till 535 miljoner kronor (315 miljoner kronor). Vinsten efter skatt ökade med 87% till 396 miljoner kronor (211 miljoner kronor), motsvarande en vinst per aktie om 5,93 kronor (3,17 kronor). Vinsten efter skatt för fjärde kvartalet var 157 miljoner kronor (77 miljoner kronor). Skattesatsen 2004 var 26% (33%). Styrelsen har föreslagit en utdelning om 5,93 kronor per aktie (3,16), vilket motsvarar en utdelningsandel om 100% (100%). Primärkapitalrelationen, exklusive föreslagen utdelning, uppgick till 16,8% (18,0 %) den 31 december 2004. Totala intäkter 2004 ökade med 28% till 2 672 miljoner kronor (2 081 miljoner kronor). Intäkterna under fjärde kvartalet uppgick till 805 miljoner kronor (581 miljoner kronor) och inkluderade en orealiserad vinst om 48 miljoner kronor hänförlig till Carnegies 3,8-procentiga innehav i Köpenhamns Fondbörs (CSE). Exklusive denna vinst ökade intäkterna fjärde kvartalet med 30% jämfört med motsvarande period föregående år. Affärsområde Securities intäkter 2004 ökade med 31% till 1 202 miljoner kronor. Securities intäkter om 340 miljoner kronor under det fjärde kvartalet var en ökning med 18% jämfört med motsvarande period föregående år, exklusive den orealiserade vinsten från Carnegies innehav i CSE. Efter ett starkt fjärde kvartal med intäkter om 188 miljoner kronor kunde affärsområde Investment Banking uppvisa en intäktsökning med 39% för helåret 2004 till 511 miljoner kronor. Intäkterna inom affärsområde Asset Management & Private Banking ökade med 20% till 959 miljoner kronor 2004, varav 276 miljoner kronor avsåg fjärde kvartalet. Intäkterna för helåret inkluderade resultatbaserade intäkter om 48 miljoner kronor (10 miljoner kronor, varav 35 miljoner kronor fjärde kvartalet (10 miljoner kronor). Totala kostnader före vinstdelning för 2004 var 1 591 miljoner kronor, (1 472 miljoner kronor), en ökning med 8% jämfört med föregående år, och låg inom det uppskattade kostnadsintervallet för året. I de totala kostnaderna före vinstdelning ingick engångskostnader om 60 miljoner kronor. Baserat på rådande marknadsförhållanden är ledningens kostnadsuppskattning för 2005 1 500 – 1 600 miljoner kronor. Det förvaltade kapitalet uppgick till 62 miljarder kronor den 31 december 2004, en ökning på 7 miljarder kronor sedan årets början, bestående av ett nettoinflöde på 3 miljarder kronor och en värdeökning om 4 miljarder kronor.

Uttalanden av Karin Forseke, CEO: “Jag är mycket nöjd med resultatet för 2004 – en rejäl förbättring tack vare teamwork och hårt arbete som resulterat i en klart förbättrad marknadsposition. Nöjda kunder är grunden för vår lönsamhet. Medarbetarnas engagemang och kompetens är en förutsättning för att leva upp till kundernas förväntningar, och det är avgörande att anställda och aktieägare strävar mot samma mål. Det är därför särskilt tillfredsställande att detta resultat innebär god avkastning till aktieägarna, och samtidigt gör det möjligt för oss att rekrytera och behålla de bästa medarbetarna, för att fortsätta att vara våra kunders förstahandsval.” Revisorns granskning Denna bokslutskommuniké och rapport för fjärde kvartalet har granskats av bolagets revisorer. Telefonkonferens Carnegies koncernchef Karin Forseke kommer att presentera 2004 års resultat vid en telekonferens den 3 februari klockan 16.00. Telekonferensen är öppen för allmänheten, ring 020-7162 0181 för att delta. Konferensen kan också följas via direktsändning på Internet, www.carnegie.se/ir, där även bildmaterialet presenteras. Hela konferensen kommer att finnas tillgänglig på Carnegies hemsida en timme efter presentationens slut. Kontaktpersoner För ytterligare information vänligen kontakta Karin Forseke (CEO) 08-5886 90 10, Mats-Olof Ljungkvist (CFO) 08-5886 90 13 eller Birgitta Henriksson (IR) 08-5886 86 39.