Carnegie avser ta upp tidsbundet förlagslån

För att främja fortsatt tillväxt i Carnegies verksamhet och mot bakgrund av aviserade förändringar av kapitaltäckningsreglerna till följd av Basel II-förslaget avser D. Carnegie & Co AB (publ) att undersöka intresset bland investerare i räntebärande värdepapper för att placera i ett tidsbundet förlagslån om cirka 50 miljoner euro. Transaktionen väntas genomföras, med beaktande av marknadsutvecklingen, efter det att investerarmöten hållits i Storbritannien och kontinentaleuropa. Lånet är villkorat av styrelsens slutliga godkännande. Som tidigare aviserats kvarstår principerna för Carnegies utdelningspolicy, det vill säga att kapital utöver en betryggande och tillräcklig nivå för kapitaltäckning skall delas ut till aktieägarna. Det är styrelsens avsikt att ersätta det nuvarande målet för primärkapitalrelationen med ett mål relaterat till kapitaltäckningsgraden och därmed möjliggöra användning av såväl supplementärt kapital som primärkapital. Målet för kapitaltäckningsgraden i den nya regelstrukturen kommer att revideras efter det att Basel II trätt i kraft under 2006. För ytterligare information vänligen kontakta Karin Forseke (CEO), 08 5886 90 10, Mats-Olof Ljungkvist (CFO), 08 5886 90 13 eller Birgitta Henriksson (IR), 08 5886 86 39.