• Carnegie/

Carnegie delårsrapport januari – juni 2005: Vinst efter skatt första halvåret 239 miljoner kronor (205 miljoner kronor)

• Carnegies vinst efter skatt första halvåret 2005 var 239 miljoner kronor (205 miljoner kronor). Vinsten efter skatt andra kvartalet ökade med 65% jämfört med motsvarande period föregående år till 139 miljoner kronor (84 miljoner kronor). Vinsten per aktie för årets första sex månader var 3,58 kronor (3,08 kronor) och efter full utspädning 3,54 kronor (3,06 kronor). • Totala intäkter första halvåret 2005 ökade med 5% jämfört med motsvarande period föregående år till 1 454 miljoner kronor (1 387 miljoner kronor). Totala intäkter andra kvartalet ökade med 22% jämfört med andra kvartalet föregående år till 797 miljoner kronor. Affärsområde Securities intäkter första halvåret 2005 ökade med 9% till 713 miljoner kronor till följd av omsättningsutvecklingen på de nordiska aktiebörserna och goda tradingintäkter. Intäkterna inom affärsområde Investment Banking ökade med 2% till 259 miljoner kronor jämfört med första halvåret 2004. Intäkterna inom affärsområde Asset Management ökade med 14% till 264 miljoner kronor, inklusive resultatbaserade intäkter om 31 miljoner kronor (1 miljon kronor). Affärsområde Private Bankings intäkter minskade med 13% jämfört med motsvarande period föregående år till 219 miljoner kronor till följd av omstruktureringar i samband med avyttringen av pensionsrådgivningsverksamheten och uppdelningen av affärsområden. För jämförbara enheter ökade Private Bankings intäkter med 4% jämfört med första halvåret 2004. • Det förvaltade kapitalet i affärsområde Asset Management ökade under första halvåret med 14 miljarder kronor, varav nettoinflöde om 1 miljard kronor och värdeökning om 13 miljarder kronor, till 76 miljarder kronor. En förändring i sammansättningen av det förvaltade kapitalet mot högmarginalprodukter kunde också noteras under perioden. Kundvolymen i affärsområde Private Banking ökade med 13 miljarder kronor till 45 miljarder kronor, främst till följd av värdeökning men även ett nettoinflöde. • Totala kostnader före vinstdelning uppgick första halvåret till 773 miljoner kronor (795 miljoner kronor), en minskning med 3% jämfört med motsvarande period föregående år. Totala kostnader andra kvartalet var 399 miljoner kronor (407 miljoner kronor), en minskning med 2% jämfört med andra kvartalet 2004. Uttalanden från Karin Forseke, CEO: “Verksamheten har utvecklats väl över hela linjen och vi har levererat vårt bästa halvårsresultat sedan rekordåret 2001.” ”De gynnsamma marknadsförhållandena visar på hävstången i vår affärsmodell.” “Under perioden har vi gjort ett antal viktiga rekryteringar som kompletterar vårt redan starka team. Vår organisation är nu på plats såväl inom våra affärsområden som geografiskt. Detta ger oss möjlighet att fortsätta växa och utveckla verksamheten.” Revisorernas granskning Denna delårsrapport har inte granskats av bolagets revisorer. Telefonkonferens Carnegies CEO Karin Forseke och Mats-Olof Ljungkvist (CFO) kommer att presentera rapporten vid en telekonferens den 14 juli kl 16.00. Telekonferensen är öppen för allmänheten, ring +44(0)20 7365 1855 för att delta. Presentationen är på engelska. Konferensen kan också följas via direktsändning på Internet, www.carnegie.se/ir, där även bildmaterialet presenteras. Hela telekonferensen kommer att finnas tillgänglig på Carnegies hemsida en timme efter presentationens slut. Kontaktpersoner För ytterligare information vänligen kontakta Karin Forseke (CEO) 08-5886 90 10, Mats-Olof Ljungkvist (CFO) 08-5886 90 13 eller Birgitta Henriksson (IR) 08-5886 86 39. Ekonomisk rapportering 2005 Delårsrapport januari-september den 26 oktober 2005 Ytterligare information finns på www.carnegie.se/ir.